Lapsen oikeuksien viikko Nokialla 20.-26.11.2023

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään 20.-26.11.2023. Maanantaina 20.11. liputetaan Lapsen oikeuksien päivän kunniaksi. Nokialla on viikon aikana tarjolla monenlaista tekemistä, ja Lapsen oikeuksien viikkoa huomioidaan eri tavoin.

Kaikille avoimia tapahtumia Lapsen oikeuksien viikolla Nokialla:

20.-25.11. Kirjastossa on nähtävillä lasten- ja nuortenosastolla aineistonäyttely

Osoite: Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, 2. kerros (lasten ja nuorten osasto).

Kirjasto on auki ma-pe klo 9–19, la klo 9ꟷ15.

Maanantaina 20.11 Katja Ståhlin Havaintoja vanhemmuudesta -yleisöluento klo 18.00

Osoite: Nokian lukio/Tredu, Kankaantaankatu 4.

Elämäni Biisi -ohjelmasta tuttu Katja Ståhl jakaa luennollaan elämänsä opit vanhemmuudesta. Miten kriiseistä selvitään? Miten konfliktit selätetään? Miten omasta lapsesta lopulta irrottaudutaan?

Tilaisuuden järjestää Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nokian yhdistys ry. Lisätietoa löydät täältä: MLL:n Nokian yhdistys ry.

Mannerheimin lastensuojeluliiton Nokian yhdistys ry:n avoin päiväkotitoiminta täyttää 30 vuotta!

Vietämme avoimien ovien päivää kakkukahvien merkeissä.

Perhetalo Täpinässä (os. Ruskeepäänkatu 58)

ma 20.11. klo 10-11:30

Perhetalo Tuutikissa (os. Alinenkatu 41)

pe 24.11. klo 9-11:30

Perjantaina 24.11 nuorisotila Nuksun avoimet ovet klo 15ꟷ18

Osoite: Pirkkalaistori 1, 37100 Nokia.

Nokian kaupungin nuorisopalvelut viettää Nuorisotyö tutuksi -päivää! Tilaisuudessa pääset tutustumaan nokialaiseen nuorisotyöhön ja sen tekijöihin. Lisäksi ohjelmassa on musiikkiesityksiä, asiantuntijoiden ja nuorten puheenvuoroja sekä paneelikeskustelu siitä, miten nuoret kokevat nuorisotyön. Tarjolla on kakkukahvit sadalle ensimmäiselle vieraalle, tervetuloa!

Jatkamme tilaisuutta nuorten avajaisjuhlalla klo 19ꟷ23. Lisätietoa löydät nuorisopalveluiden sivuilta täältä: Nuorisopalveluissa NYT – Nokian kaupunki.

Lauantaina 25.11. klo 10–17 lapset ja nuoret (5-16-vuotiaat) eurolla uimaan!

Nokian uimahalli, Välikatu 24.

Voit ostaa kertalipun kassalta, lipunmyynti aukeaa klo 10 ja sulkeutuu klo 15.45.

Huomioithan, että uimahallissa uimataidottoman lapsen mukana tulee aina olla häntä valvova aikuinen.

Kuntoaltaan hyppykorokkeet (1m, 3m ja 5m) avoinna klo 14-15. Uintipäivän tarjoaa Nokian kaupungin liikuntapalvelut.

Perhe Liik-Kiss -ryhmät

Olethan huomannut myös kaikille avoimet ja maksuttomat Perhe Liik-Kiss -ryhmät? Syyskausi jatkuu 10.12.2023 asti

Kaikki ryhmät ovat tarkoitettuja koko perheelle ja tunneilla liikutaan oman perheen kanssa yhdessä. Osallistumiselle ei ole ikärajaa. Kaikki ryhmät ovat maksuttomia eikä ennakkoilmoittautumista vaadita.

Koko perheen pallokoulu

Lauantaisin klo 10.30ꟷ11.30, osoite: Viholan koulu, Toukokatu 1

Sunnuntaisin klo 15–17, osoite: Harjuniityn liikuntahalli, Lautamiehenkatu 1

Tunnilla pelaillaan ja opetellaan välineiden käsittelytaitoja leikin lomassa. Harjuniityn palloilukouluun voi saapua joustavasti oman aikataulun mukaan, kyseessä on kahden tunnin vuoro. Ohjauksesta vastaa Harjuniityssä FC Nokia ja Viholassa Nokian Krp.

Perhetemppu Kuperkeikka

Lauantaisin klo 15–17, osoite: Nokian koulu, Puutteenkuja 5

Tunnilla pääsee temppuilemaan erilaisilla telinevoimisteluvälineillä. Paikalle voi saapua joustavasti oman aikataulun mukaan, kyseessä on kahden tunnin vuoro. Ohjauksesta vastaa Kalypso Vesitanssikoulu Oy.

Perheliikunta Vauhtivarpaat

Keskiviikkoisin klo 17–18, osoite: Alhoniityn koulu, Nokitie 3

Tunnilla pääsee ohjatusti liikkumaan ja leikkimään yhdessä oman aikuisen kanssa. Ohjauksesta vastaa Nokian Mammat.

Nokian kaupungilla Lapsen oikeuksien viikkoa huomioidaan myös näin:

Kouluilla ja varhaiskasvatuksessa lasten oikeuksia tehdään tunnetuksi lapsille ja nuorille eri tavoin.

Maanantaina 20.11 Harjuniityn koululla (ei yleisölle avoin)

on oppilaskunnan hallituksen aamunavaus Lapsen oikeuksien viikosta. Lisäksi koulun infotauluilla on koko viikon ajan tietoiskuja lapsen oikeuksista. Oppilaat voivat myös osallistua lapsen oikeuksiin liittyvään tietovisaan omissa luokissaan.

Maanantaina 20.11 Lapsen oikeuksien juhlaa vietetään Rajasalmen koululla (ei yleisölle avoin)

Juhla alkaa mielipidemarssilla, jonka jälkeen on teemapajatyöskentelyä lapsen oikeuksista sekä lopuksi tarjoilua.

Juhlaa ovat aktiivisesti puuhanneet oppilaskunnan edustajat yhdessä aikuisten kanssa.

Keskiviikkona 22.11 monikulttuurinen kahvila klo 16.30–18.30 kaupungin varikolla

Kaupungin varikko sijaitsee osoitteessa Nokianvaltatie 31.

Tapahtuma on suunnattu kotoutujien palveluissa oleville perheille ja yhteistyötahoille, sekä kaikille kiinnostuneille.

Tapahtuman ideana on yhdessä oleskelu ja toisiin tutustuminen hyvin vapaamuotoisesti. Kotoutumisen palvelujen neuvonta on myös paikalla. Tapahtumassa on myös askartelua lapsille ja aikuisille.

Perjantaina 24.11 vietetään Lapset mukaan töihin -päivää

Maksuton Lapset mukaan töihin -päivä tarjoaa työpaikoille mahdollisuuden nostaa esiin eri ikäisten lasten ääntä. Päivän voi toteuttaa monin eri tavoin. Löydät lisätietoa päivästä kampanjan omilta sivuilta, täältä: https://www.lapsenoikeudet.fi/kampanja/lapsetmukaantoihin/.

Nokian kaupunki on yhdessä UNICEFin kanssa lasten puolella, jotta jokaisen kunnassamme asuvan lapsen ja nuoren oikeudet toteutuisivat.