Lapsen oikeuksien päivä (ti 20.11.) huomioidaan päiväkodeissa ja kouluilla, sekä monin eri tavoin Nokialla

YK:n lapsen oikeuksien päivää vietetään tiistaina 20.11. ja Nokian kaupungin Unicefin lapsiystävällinen kunta- ohjelman työryhmä on haastanut päiväkodit ja koulut huomioimaan tulevan lapsen oikeuksien päivän.

Tämän haasteen ovat ottaneet vastaan ainakin Menkalan, Kartanon, Viholan, Puropuiston, Alhoniityn, Tyttölän päiväkodit ja perhepäivähoitajat, sekä MLL:n iltapäiväkerhot, joissa lasten oikeuksien päivää vietetään monin eri tavoin. Päivän teeman mukaisesti lapset ovat saaneet päättää osan tai koko päivän ohjelman heidän toiveidensa ja ehdotustensa mukaan. Lisäksi muun muassa Menkalassa vietetään yhteinen lauluhetki lasten toivelaulujen parissa ja esikoululaiset saavat esittää omista ajatuksistaan tekemänsä lasten oikeuksien julistuksen. Kartanon päiväkodissa tuotetaan lasten kanssa heille tärkeistä asioista lasten oikeuksien ”huoneentaulu”, jotta myös vanhemmat näkevät millaisia asioita lapset ovat tuoneet esille.  Perhepäivähoidossa olevat lapset saavat ottaa valokuvan haluamastaan kohteesta ja se lähetetään vanhemmille.

Lisäksi lapsen oikeuksien päivänä on tilaisuuksia, jotka ovat avoimia ja maksuttomia:

• MLL:n Avoin päiväkoti Tuutikissa vietetään vohvelipäivää ja aamupäivällä on vierailemassa puheterapeutti
  • MLL:n Avoin päiväkoti Täpinässä on temppurata.
  • Nokian lukion Nokia-salissa klo 18.00 Tony Dunderfelt luennoi nykyajan parisuhteesta, järjestäjänä MLL
  • Noste- kioskilla klo 18- 19 Lasten parlamentin toimintaryhmän lapset tuomassa esiin lasten oikeuksia- ja Ehdi Ensin- kampanjaa. Ehdi Ensin- kampanja esillä Noste- kioskilla myös 16.- 17.11.

• Samalla viikolla Nokian nuorisovaltuusto valitsee vuoden 2019 jäsenet Kerholan kellarissa, (Souranderintie 13) torstaina 22.11. klo 18.00. Kaikki halukkaat Nokialla asuvat 13-21 vuotiaat voivat tulla ehdolle tulostamalla ja täyttämällä jäsenkaavakkeen ja tulemalla paikan päälle. Lisätietoja: nuorisovaltuusto(a)nokiankaupunki.fi

Unicefin Lapsiystävällinen kunta -mallin kehittämistyö alkaa Nokialla virallisesti vuonna 2019 ja kestää kaksi vuotta.