Kuvanveistäjä Mauno Kiviojan näyttely avautuu Raamissa

MAUNO KIVIOJA
17.1.–19.2.2022
Taidetila Raami, Kirjasto ja kulttuuritalo Virta

Nokialaisen, tunnetun ja rakastetun kuvanveistäjän ja taiteilijan Mauno Kiviojan (1941–2018) odotettu muistonäyttely avautuu Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran taidetila Raamissa 17.1.2022.

Näyttely on retrospektiivinen katsaus taiteilijan laaja-alaiseen tuotantoon, jossa kivi, metallit, keramiikka ja puu heräävät eloon. Mauno Kiviojan pitkän uran aikana tekemät taideteokset ovat tänäkin päivänä tuoreita, rohkeita, ajattomia ja taidokkaita. Esillä olevat teokset ovat Kiviojan tuotannon avainteoksia, joita taiteilija piti uransa tärkeimpinä.

Kiviojan taidetta määrittää voimakas muodon taju. Vaneri ja graniitti taipuvat pehmeiksi ja lämpimiksi, keramiikka on kulmikasta ja jämerää, grafiikka herkkää ja hienostunutta. Teoksissa toistuvat nokialainen (mielen)maisema, luonto ja kestävät materiaalit.

Näyttelyn on kuratoinut FM Carita Rassa Mauno Kiviojan perikunnan kokoelmasta ja näyttelyn tuottamiseen on saatu avustus Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahastolta.

Mauno Kiviojan menestyksekäs ja pitkäjänteinen ura näkyy voimakkaasti Nokian kaupunkimaisemassa. Yhteiseltä pohjalta (1987) sijaitsee kaupungintalon pääsisäänkäynnin edustalla, Aallot (1976) uimahallin edessä, Diagnoosi (1978) palaa takaisin omalle paikalleen tulevan hyvinvointikeskuksen piha-alueelle ja Aurinkopalapeli (1979) sai uuden elämän vastavalmistuneen Emäkosken koulun julkisivussa. Lähes 9-metrinen öljymaalaus Nokia-objekti (1976) hallitsee valtuustosalissa.

Mauno Kivioja on opiskellut maalausta ja grafiikkaa Suomen Taideakatemian koulussa vuosina 1964–1968. Hän on menestynyt valtakunnallisissa veistos- ja mitalitaidekilpailuissa, vaikuttanut Nokian ja Tampereen taiteilijaseuroissa sekä Valtion taideteostoimikunnassa ja pitänyt kymmeniä yksityis- ja yhteisnäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla. Taiteilijan teoksia on useiden taidemuseoiden sekä kaupunkien, kuntien ja säätiöiden kokoelmissa.

Lisätiedot ja median yhteydenotot

Näyttelyn kuraattori Carita Rassa, 050 33 86 762

Taidetila Raami, museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman

044 48 60 979, hanna.westman@nokiankaupunki.fi

Taidetila Raami avoinna kirjasto- ja kulttuuritalo Virran aukioloaikojen mukaisesti ma ja to 9-19, ti, ke, pe 9-18 ja la 9-15. Raamiin on aina vapaa pääsy. Taidetilojen sallittu korkein henkilömäärä on 10 henkilöä. Käytäthän maskia ja käsien desinfiointiainetta.

Lämpimästi tervetuloa!