Kuntalaisten mielipide oli selkeä: hyvinvointikeskus on nimeltään Nokian sosiaali- ja terveysasema

Työnimellä Nokian hyvinvointikeskus kulkenut rakennushanke alkaa olla loppusuoralla. Nokian kaupunki, Skanska Talonrakennus Oy ja Pirkanmaan hyvinvointialue avasivat rakennuksen ovet medialle tiistaina 21.2. Samassa yhteydessä julkistettiin nimikilpailun tulos: hyvinvointikeskus kantaa jatkossa nimeä Nokian sosiaali- ja terveysasema.

Mallinnuskuva Nokian tulevasta hyvinvointikeskuksesta lounaan suunnasta.

Tärkeällä palvelulla tulee olla yksiselitteinen nimi

”Selkeä nimi, joka kertoo heti, mistä paikasta on kyse. Selkeys palvelee kansalaisia parhaiten. Julkisten palvelujen nimien tulee olla yksiselitteisiä ja tarkoituksenmukaisia.”

Näin perustelee yksi noin 250:sta Nokian sosiaali- ja terveysasema -nimeä ehdottaneesta nimikilpailuun osallistuneesta. Lopullisesti nimestä päättänyt hyvinvointikeskuksen rakennushankkeen ohjausryhmä päätyi enemmistön kanssa samaan lopputulokseen.

– Pirkanmaan hyvinvointialueen linjauksen mukaisesti nimessä tulee olla näkyvissä nimitys sosiaali- ja terveysasema. Kun tähän lisätään Nokia, nimikokonaisuus on yksinkertaisuudessaan hyvä. Se sisältää sijainnin ja keskeiset palvelut, mitä toimipaikasta tarjotaan, Nokian kaupungin talousjohtaja, ohjausryhmän puheenjohtaja Mikko Koskela sanoo. – Myös sanoista Nokian sosiaali- ja terveysasema lyhennettyä ”Nostetta” ehdotettiin paljon ja aika näyttää, vakiintuuko lyhenne arkipäiväiseen käyttöön, Koskela jatkaa.

Kilpailuun lähetettiin hieman yli 600 erilaista nimiehdotusta.

Rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti

Rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaan, ja parhaillaan työskennellään viimeistelevässä sisätyövaiheessa. Esimerkiksi käynnissä ovat käyttöönottoon liittyvät ilmanvaihdon mittaukset ja säädöt sekä loppusiivoukset. Julkisivu on valmistunut, ja piha-alueet viimeistellään kesällä. Työn suunnittelussa on käytetty tahtituotantoa, mikä on mahdollistanut eri työvaiheiden järkevän limityksen ja sujuvan edistymisen. Pölyn- ja puhtaudenhallinta on toteutettu P1-puhtausluokan mukaisesti, mikä osaltaan varmistaa, että tilat ovat terveelliset ja turvalliset käyttäjilleen. Nokian sosiaali- ja terveysasemalle tavoitellaan lisäksi vaativaa 4 tähden RTS-ympäristöluokitusta, ja rakennuksen energialuokka on A. Tämä toteuttaa Nokian kaupungin strategista ekologisuustavoitetta. Hanke on myös rahoitettu vihreällä rahoituksella.

Nokian kaupunki vastaanottaa rakennuksen sisäpuoliset osat toukokuun loppupuolella, koko kohteen virallinen vastaanotto tapahtuu myöhemmin kesän aikana. Kohteen vastaanottamisen jälkeen kaupunki vuokraa tilat Pirkanmaan hyvinvointialueelle, joka aloittaa tilojen toiminnallisen käyttöönoton valmistelun. Tiloihin muuttaa terveyspalveluiden yksiköitä kahdeksasta eri sijainnista. Asiakkaat pääsevät käyttämään Nokian sosiaali- ja terveysaseman palveluita syksyllä 2023.
Sisätilojen suunnittelun lähtökohtana on ollut asiakkaan tarpeiden huomioiminen. Tilat on suunniteltu turvallisiksi, esteettömiksi ja potilaiden yksityisyyden suoja huomioon ottaen. Pintamateriaaleissa on kiinnitetty huomiota puhdistettavuuteen ja kestävyyteen. Tiloissa hyödynnetään mahdollisimman paljon puumateriaalia, mikä luo tiloihin lämpimän tunnelman.

Faktoja:

• Osoite: Maununkatu 12, 37100 NOKIA
• Uudisrakennus, kokonaisala: 12 022 m2
• Kerroksia: 5
• Tiloja: 526 kpl, joista toiminnallisia tiloja n. 460
• Vastaanottohuoneita: 108 kpl
• Potilashuoneita: 28 kpl, joista
• 1 hengen potilashuoneita 20 kpl
• 2 hengen potilashuoneita 8 kpl
• Potilaspaikkoja yhteensä 36 kpl
• Henkilöstömäärä: n. 280 työntekijää
• Kiinteistöön voi tulla autolla, polkupyörällä, kävellen tai julkisilla kulkuneuvoilla. Asiakaskäyttöön on varattu pysäköinti- ja polkupyöräpaikkoja.
• Kiinteistön lähin bussipysäkki sijaitsee Maununkadulla
• Kiinteistön asiakaskäytössä olevat sisäänkäynnit
• Maununkadulta pääsisäänkäynti ja kulku kiirevastaanotolle
• Souranderintieltä käynti hoitotarvikepalveluun ja kappeliin