Kulttuuripolku tuo nukketeatterikiertueen päivähoidolle

Nukketeatteri tavoittaa loppuvuodesta suuren yleisön Nokialla, kun Kulttuuripolku tuo kiertueen koko päivähoidolle. Kiertueella on kaksi teatteria, ja se järjestetään osana varhaiskasvatuksen kulttuuripolun sanataiteen ja kirjallisuuden teemavuotta.

Teatteri Delfiinin ”Tonttu” on värikäs varjoteatteriesitys, joka pohjautuu Viktor Rydbergin kirjoittamaan ja Lyyli Wartiovaara-Kallioniemen säveltämään Tonttu-lauluun. Tonttu ei saa unta vaan kulkee ympäri kartanoa ja huolehtii kaikista sen asukkaista. Lopulta hän hiipii tupaan ja katselee nukkuvia lapsia ihmetellen elämän mysteeriä. Esitys on omiaan luomaan tunnelmallisen, rauhallisen hetken keskelle jännittävää joulun odotusta. Vision toteuttaa ja esittää Anna-Liisa Tarvainen.

Toinen esityksistä on Koko Teatterin ”Kampelan kolme toivomusta”, joka on nykyaikaan sovitettu, klassisen käsinukketeatterin keinoin toteutettu versio Grimmin sadusta ”Kalastaja ja hänen vaimonsa”. Esitys käsittelee materialismia sekä ihmisten aiheuttamaa luonnon ja merien kuormitusta lämpimän huumorin keinoin. Köyhä kalastaja pyydystää kampelan, joka lupaa toteuttaa kalastajan kolme toivomusta päästäkseen vapaaksi. Kalastajan ja tämän vaimon ahneus kuitenkin kasvaa ja toiveet käyvät yhä kohtuuttomiksi. Lopulta kampela peruuttaa kaikki heidän toiveensa ja kalastaja vaimoineen palaa takaisin entiseen. Esiintyjänä on Milla Risku.

Päiväkodit saivat valita esityksistä toisen, ja esityksissä ovat mukana myös perhepäivähoidossa olevat lapset. Esityksiä nähdään päiväkodeissa marras-joulukuussa, muutamia niistä toivottiin vasta alkuvuoteen 2018.

Varhaiskasvatuksen Kulttuuripolulla keskitytään tänä vuonna kirjallisuuteen ja sanataiteeseen

Varhaiskasvatuksessa Kulttuuripolun teema vaihtuu vuosittain, toimintavuonna 2017-2018 teemana on sanataide ja kirjallisuus. Nukketeatteriesitykset täydentävät teemavuoden ohjelmaa lapselle läheisellä tavalla. Kulttuuripolku on kulttuurikasvatussuunnitelma, jota toteuttavat kaupungin kulttuuripalvelut, kirjastopalvelut, varhaiskasvatus ja perusopetus osana päivähoito- ja koulupäivää.

Lisätietoja Nokian kaupungin kulttuuripalvelut p. 040 133 4101, kulttuuri@nokiankaupunki.fi

Kuva: Koko Teatteri: Kampelan kolme toivomusta