Kulttuuriperintövuoden ohjelmaa Nokialla

Syyskuussa vietetään Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä ja Pirkanmaan kotiseutukuukautta. Euroopan kulttuuriympäristöpäivät järjestetään 3.-9.9.2018 teemalla Tunne perintösi, jaa tarinasi. Nokialla järjestetään syksyn kuluessa mielenkiintoista, kotiseutuun liittyvää ohjelmaa: opastettuja kierroksia, luentoja ja tarinakahviloita.

Tarinakahviloissa kerätään muistoja ja tarinoita Nokiasta

Tarinakahvila on pop up -kahvila, jossa kutsuvieras vie kuulijat päivän teemaan ja vanhaan aikaan. Kaikille avoimiin, maksuttomiin tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki Nokian historiasta ja vanhoista valokuvista kiinnostuneet. Tarinakahvilat järjestetään 28.8. Kehon siirtolapuutarhalla, 25.9. Alastalon tilalla Taivalkunnassa (Nokia River Golf), 29.10. Nokian Uutisten lehtiarkistossa ja 26.11. Nokian kirkossa.

Uudenlaisen Tarinakahvila -tapahtumien sarjan toteuttavat Pirkan opisto, Nokian kaupungin kulttuuripalvelut, Pirkanmaan maakuntamuseo, Nokia-Seura ry ja Nokian Uutiset osana Pirkanmaan maakuntamuseon seutumuseomallin kokeiluhanketta. Tarinakahvilat ovat osa eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden ohjelmaa.

Vanhan Koskenmäen kohteista kertova kotiseutupolku julkaistaan 31.8.

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut on julkaissut vuosittain uusia kotiseutupolkuja yhteistyössä kotiseutuyhdistysten kanssa. Uusin reittiopastus kertoo tarinoita vanhasta Koskenmäestä. Tehdastyöläisten asuttamasta vanhasta Koskenmäestä on koottu yhteen lukemattomia tarinoita, joihin mahtuu suuria kyläpersoonia, erikoisia ammatteja ja monen monta kauppaa. Pirtupolulta Puutteenkujalle -nimiseen kotiseutupolkuun voi tutustua omatoimisesti Nokian kaupungin verkkosivuilla 31.8. alkaen, tai opastetusti kahtena syyskuun sunnuntaina 9.9. ja 30.9. Opaskierrokset ovat osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä ja eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden ohjelmaa.

Kotiseutu on esillä myös pääkirjaston syyskuun tapahtumissa. Syyskuun kirjailijavieraana vierailee 17.9. Maritta Hirvonen, jonka uuden Seiso vankkana suomalainen – teoksen tapahtumat nivoutuvat Nokian historiaan. Keskiviikkona 26.9. kirjastoon tutustutaan draamallisella kirjastokävelyllä ja katsellaan yhdessä Nokia -aiheisia lyhytfilmejä Ylen Elävästä Areenasta.

Katso kotiseutukuukauden kaikki tapahtumat ja tarkemmat ohjelmatiedot

Pirkan opisto tarjoaa koulutusta paikallisoppaille

Nokialle ja Pirkkalaan koulutetaan muutaman vuoden tauon jälkeen uusia paikallisoppaita. Auktorisoidut matkailuoppaat tarjoavat opaspalveluita ryhmille Nokialla ja Pirkkalassa. Pirkan opistossa alkaa 20.9. Nokian ja Pirkkalan yhteinen, Suomen Opasliitto ry:n hyväksymä matkailuopaskoulutus, joka antaa valmiudet opastaa ryhmiä ja matkailijoita sekä suunnitella opastusreittejä.

Lue lisää opaskoulutuksesta