Kulttuurin välitilojen kolmas hakukierros käynnistyy: kohteita Tampereella ja Nokialla

Operaatio Pirkanmaan pilotoiman välitilamallin kolmas hakukierros käynnistyy. Tällä kertaa kulttuuritoimijoilla on mahdollisuus hakea Tampereella sijaitsevien välitilojen lisäksi myös kahteen Nokialla sijaitsevaan kohteeseen.

Nokian lukion keltainen kivirakennus.

Välitiloja voi hakea esimerkiksi kulttuuri- ja taidetoimijoiden työskentelyyn: teosten valmistamiseen, esittämiseen tai näyttelyihin, projektien toteuttamiseen tai vaikka avoimeen yhteisölliseen kulttuuritoimintaan. Välitilassa tai sen käytön tuloksena tulee järjestää jossain muodossa kulttuuritoimintaa.

Välitilojen toimintatapa ideoitiin osana Tampereen ja Pirkanmaan yhteistä kulttuuripääkaupunkihakua, ja sitä on kehitetty vuodesta 2021 osana kulttuurin alueellista kehittämishanketta, Operaatio Pirkanmaata. Välitilamallin idea on, että tyhjillään väliaikaisesti olevia tiloja tarjotaan maksutta kulttuuri- ja taidetoimijoiden käyttöön avoimen haun kautta. Tällä mallilla voidaan helpottaa kulttuurialan toimijoiden tilojen puutetta väliaikaisesti ja tarjota mahdollisuus paikkasidonnaisen konseptin luomiseen.

Nokian kaupunki lähtee mukaan välitilatoimintaan

Nyt käynnistynyt haku on avoinna 21. toukokuuta saakka. Kevään 2023 hakukierroksella tarjolla on kuusi erilaista tilaa. Ensimmäistä kertaa mukana haussa on myös Nokian kaupungin tarjoamia tiloja. ”Innostuimme välitilamallista, sillä Nokialla on tyhjentymässä Taidetalo ja vanha lukio toiminnasta, ja lähdimme työstämään asiaa yhdessä tilapalvelujen kanssa osana kulttuuritilojen kehittämistyötä”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista. ”Tyhjien tilojen väliaikainenkin käyttöönotto tarjoaa mahdollisuuksia uudenlaiselle, omaleimaiselle kaupunkikulttuurille. Se on myös järkevää tyhjillään olevien tilojen täyttyessä toiminnasta”, hän jatkaa.

Nokialla kohteita on kaksi: vanhan lukion luokkatiloja ja Taidetalon alakerta

Nokian Taidetalon alakerrassa on käytettävissä toimintatilaa sekä toimistohuone. Taidetalolla on kesäkuussa 2023 päättymässä puolitoista vuotta kestänyt tilakokeilu, jossa tila annettiin kulttuuri- ja kansalaistoiminnan seuraparlamentin kymmenien yhdistystoimijoiden käyttöön maksutta. Tilakokeiluun osallistuneet toimijat kokivat haasteeksi talon esteettömyyteen liittyvät asiat, toiminnan ja näyttelynvalvonnan järjestämisen sekä tilan koon, jossa suurin sallittu henkilömäärä on 30 henkilöä. Aiemmin Taidetalo on toiminut kaupungin kulttuuripalvelujen koordinoimana näyttelytilana useita vuosia. Näyttelytoiminta siirtyi kesäkuussa 2020 avattuun kirjasto- ja kulttuuritalo Virtaan, jossa on vaihtuvien näyttelyiden tiloja taiteen ammattilaisille ja harrastajille sekä kaksi pysyvää näyttelytilaa.

Lukiolla entisiä luokkatiloja on kahdessa kerroksessa. Toimijoiden yhteiskäytössä on entinen opettajien huone, jossa on myös pieni keittiö. Lukion toiminta siirtyi uusiin tiloihin yhdessä Tredun kanssa Silta -kampuksen avauduttua vuonna 2022.

Tarjolla uusia kohteita Tampereen keskustasta

Aikaisemmilla hakukierroksilla olleista, Tampereen kaupungin omistamista välitiloista mukana on kaksi tilaa Lielahden kartanosta sekä Pyynikin uimahallin kivijalkaliike. Uutena kohteena mukana on myös Ratinan Voimakadulla sijaitseva toisen kerroksen avara avotoimistotila järvinäkymin. ”Kolmannella kierroksella välitilahaku laajenee entisestään. Nyt avoimessa haussa on enemmän tiloja kuin aiemmin, ja toivommekin saavamme ehdotuksia tilojen käytöstä mahdollisimman laajalla skaalalla”, toteaa Operaatio Pirkanmaan tuottaja Sami Siltanen.

Hakuohjeet ja tilojen tiedot

Kulttuurin välitilat