Kulttuurin ja taiteen apurahoja ja palkintoja julkistetaan avoimessa yleisötilaisuudessa

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston vuoden 2022 apurahat ja palkinnot julkistetaan kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa torstaina 28.4.
Hiomo -salissa järjestettävässä tilaisuudessa kuullaan myös otteita Koskenmäen koulun Lähde -oopperasta sekä virtuoosiduona tunnetun Sami Varvion ja Eeva Oksalan esityksiä.

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto järjesti ensimmäistä kertaa valokuvauskilpailun nokialaisille nuorille osana tammikuun hakua. Juhlassa palkitaan 13–17 -vuotiaiden ja 18–23 -vuotiaiden parhaat valokuvat ja kuvaajat.

Tilaisuudessa kuullaan myös otteita Koskenmäen koulun Lähde-oopperasta, joka sai rahaston apurahan viime vuoden haussa. Lähde on Suomen kansallisoopperan ja -baletin oopperayleisötyön tilausteos, jonka valmisteluun Nokialla osallistui kymmeniä lapsia. Tilaisuus alkaa Sami Varvion (harmonikka) ja Eeva Oksalan (viulu) esityksellä. Virtuoosimusiikkiin erikoistunut duo soittaa omien sävellystensä lisäksi itäeurooppalaista kansanmusiikkia. Tilaisuuden avaa kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Kaikille avoin tilaisuus järjestetään Hiomo -salissa kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa torstaina 28.4. klo 18. Tarjoilun vuoksi yleisöä toivotaan ilmoittautumaan ennakkoon verkkolomakkeella tiistaihin 26.4. mennessä.

Alfred Kordelinin säätiö tukee tiedettä ja kulttuuria myöntämällä apurahoja ja palkintoja tutkijoille, taiteilijoille ja kulttuurin kentällä toimiville yksityishenkilöille, työryhmille ja yhteisöille. Yksityinen, yleishyödyllinen Alfred Kordelinin säätiö on keskeytyksettä jakanut apurahoja vuodesta 1920. Säätiö jakaa vuosittain apurahoja ja palkintoja noin 5 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 perustettu Nokian kaupungin rahasto on yksi säätiön 16:sta kaupunki- ja kohderahastosta.