Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan parlamenttiin haetaan edustajia laajasti eri toimialoilta

Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan parlamentti järjestäytyy toiselle toimikaudelle. Yhdistyksiä pyydetään nimeämään samaan kategoriaan kuuluvien toimijoiden keskuudesta yksi yhteinen edustaja sekä varajäsen. Parlamentissa on 11 jäsentä, jotka edustavat eri taiteenlajeja, asukas- ja kylätoimintaa sekä kotiseututyötä, elinkeinoelämää, luontoa ja ympäristöä, matkailua, monikulttuurisuutta, lasten ja nuorten kulttuuri- ja järjestötoimintaa sekä yhteiskunnallisia toimijoita. Yksi paikoista varataan Luovan toiminnan keskus Tehdas108:lle. Yhdistysten tulee nimetä toimialakohtaiset, yhteiset edustajat ma 30.11.2020 mennessä. Parlamentin toiminta kannustaa myös järjestöjen väliseen yhteistyöhön sekä toimialoittain että niiden yli.

Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan parlamentti osallistuu kulttuuripalvelujen kehittämistyöhön

Tulevalla toimikaudella 2021-2022 tullaan kehittämään Nokian kaupungin kulttuuripalveluja uuden kulttuurilain hengessä ja valmistelemaan strateginen ohjelma kulttuuripalvelujen suuntaamiseksi. Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan parlamentti käsittelee ajankohtaisia asioita, joita voivat olla esim. avustusperiaatteet, tilojen käyttöön liittyvät periaatteet, tapahtumatoiminta sekä kulttuuritoimintojen ja kulttuurihyvinvoinnin edistäminen Nokialla. Kulttuuri- ja kansalaistoiminnan parlamentti tulee myös toimimaan Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihakuprosessissa ohjelmaryhmän alustana.

Parlamenttiin haetaan edustajia laajasti eri toimialueilta

Parlamenttityöskentely ohjaa aiempaa vahvemmin yhdistysten väliseen yhteistyöhön. Yhdistysten tuleekin nimetä samaan kategoriaan kuuluvien toimijoiden keskuudesta yksi yhteinen edustaja sekä varajäsen, heistä muodostuu seuraava parlamentti ilman erikseen järjestettävää äänestystä.

Edustajat nimetään seuraaviin kategorioihin:
1. Asukas- ja kylätoiminta, kotiseututyö
2. Elinkeino
3. Kuvataide, käsityö, visuaaliset taiteet
4. Luonto ja ympäristö
5. Matkailu, kulttuurimatkailu
6. Monikulttuurisuus
7. Musiikki ja säveltaide
8. Lasten ja nuorten kulttuuri- ja järjestötoiminta
9. Teatteri ja näyttämötaide
10. Yhteiskunnallinen toiminta
11. Luovan toiminnan keskus Tehdas108

Edustajista lähetetään tiedot kaupungin vapaa-aikapalveluihin maanantaihin 30.11. mennessä. Edustajan yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköpostiosoite) sekä listaus yhdistyksistä, joita hän edustaa lähetetään osoitteeseen vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi. Yhdistykset saavat toistensa yhteystiedot Nokian kaupungin verkkosivuilla olevasta järjestöluettelosta, jonne yhdistysten on tärkeää päivittää yhteystietonsa. Yhteystietoja voi tiedustella myös vapaa-aikapalveluiden asiakaspalvelusta vapaa-aikakeskus@nokiankaupunki.fi tai p. 03 5652 0100.

Järjestäytymiskokous pidetään joulukuussa 2020

Valitut edustajat kutsutaan parlamentin järjestäytymiskokoukseen, joka pidetään ke 9.12. klo 17.30 Hiomo –salissa Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa (1.krs).

Lisätietoja
vapaa-aikajohtaja Asta Engström p. 040 7799 068, asta.engstrom@nokiankaupunki.fi

Lue lisää parlamenttien toimintaperiaatteista.