Koulut alkavat tiistaina 11. elokuuta lähiopetuksessa

Nokian kaupungin perusopetus ja lukio-opetus käynnistyvät tiistaina 11.8. Opetusta annetaan normaalisti lähiopetuksena, mutta koronaviruksesta johtuen koulut kiinnittävät erityishuomiota käsihygieniaan ja turvaväleihin. Koulupäivät pyritään järjestämään siten, että turvavälit tulevat huomioiduksi tunneilla, välitunneilla, siirtymätilanteissa sekä ruokailuissa.

Sairaana tulee jäädä kotiin

On erityisen tärkeää, että oppilaat ja koulun henkilökunta jäävät kotiin, mikäli ilmenee sairastumiseen viittaavia oireita. Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla muun muassa yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky.

Mikäli oppilas sairastuu kesken päivän, täytyy hänen lähteä kotiin. Sairastumistilanteissa ei voi käyttää koulukuljetusta, vaan huoltajan on tällöin noudettava lapsi koulusta.

Koronatilannetta seurataan ja muutoksia voidaan tehdä nopeasti

”Mikäli epidemiatilanne pysyy rauhallisena, kouluvuosi voi jatkua kohtuullisen normaalina. Varaudumme kuitenkin siihen, että epidemia voi syksyn aikana laajentua. Laadimme parhaillaan tarkkoja suunnitelmia, miten opetus kussakin tilanteessa järjestettäisiin”, kertoo johtava rehtori Kari Lähde.

Nokian kaupunki seuraa koronatilannetta jatkuvasti. Mikäli tilanne muuttuu, koulujen toimintatapaa voidaan muuttaa tarpeen vaatiessa nopeasti.

”Koronatartuntatilanne on ollut Pirkanmaalla kesän ajan hyvin maltillinen ja siksi kouluihin voi turvallisin mielin palata. Koulu merkitsee lapselle paljon muutakin kuin pelkkää opiskelua, ja siksi sinne on hyvä tulla. Koulussa lapsi on osa yhteisöä ja hänellä on mielekästä, laadukasta ja aikuisten ohjaamaa tekemistä koko päiväksi. Toivotan kaikille perheille ja koululaisille oikein turvallista ja hyvää uutta kouluvuotta,” Kari Lähde sanoo.

Lisätiedot:
Kari Lähde, johtava rehtori, 040 1334 797