Kouluruokaraati valitsi uuden suosikin koulujen ruokalistalle

Nokian kaupungin Kouluruokaraati pääsi maistamaan ja äänestämään oman suosikkinsa. Samalla keskusteltiin koululaisten ruokailutottumuksista ja jätettiin terveisiä kaupungin ateriapalveluille.

Nokian kaupungin Kouluruokaraati kokoontui jälleen torstaina 11.4. maistelemaan uusia ehdotuksia koulujen ruokalistalle. Tällä kertaa raatiin osallistui 10 oppilaista useasta eri Nokian peruskoulusta. Oppilaat saivat maistella kahta eri ruokaa ja valita niistä mieleisensä. Kokki oli mukana kertomassa, mitä ruuat sisältävät ja mitä eroa niissä on. Tarjolla oli kana- ja kinkkupastaa.

Oppilaat pääsivät kommentoimaan ruokia anonyymisti QR-koodin kautta. Kyselyssä he saivat kertoa, kumpi ruoka oli heille mieluisampi. Lisäksi he saivat kertoa, mikä on heidän lempiruokansa sekä terveiset kaupungin ateriapalveluille.

Raadin voitti kinkkupasta. Oppilaiden mielestä mausta tuli mieleen myös kinkkupizza mausteiden yhteensopivuuden vuoksi.

– Oli aika hyviä. Maistui hyvältä ja oli uutta ruokaa minulle, kommentoi testiruokia Kankaantaan 4. luokan oppilas.

Oppilaat pääsivät viime viikolla vaikuttamaan myös Nokian nuorisovaltuuston Vaikuttajafoorumissa. Kouluruoka puhututti myös siellä. Kouluruokaraadissa oppilaat pääsivät vielä tarkemmin keskustelemaan sekä omista lempiruuista kotona että koulussa. Nuoret ottivat rohkeasti osaa keskusteluun ja pitivät raatia hyvänä tapana päästä vaikuttamaan.

– Kouluruokaraati on käytännöllinen tapa päästä vaikuttamaan ja on hyvä, että samasta koulusta on pari oppilasta. Maisteluiden jälkeen kavereille kerrotaan, mitä ruokaa on maisteltu ja mikä on valittu voittajaksi, kertoo Linnavuoren koulun 5lk oppilas.

Sekä Vaikuttajafoorumissa että raadissa pohdittiin sitä, miten oppilaat syövät koulussa. Kysyimmekin raadissa, syövätkö oppilaat koulussa hyvin?

– Osa syö, osa ei. Syömättömyys johtuu siitä, jos ruoka ei ole hyvännäköistä. Moni syö vain näkkäriä, toteaa Nokianvirran koulun 9lk oppilas.

Nuoret olivat sitä mieltä, että erilaisia kyselyitä voisi pitää laajemminkin. He pääsivät pohtimaan, mitä raadin tapaamisessa voisi olla ensi kerralla. Ehdotuksena tuli esimerkiksi jonkinlainen makutesti ja mahdollisesti ennakkotehtävä, missä jo etukäteen pohditaan aiemman viikon ruokailutottumuksia.

Kouluruokaraatitoiminta on perustettu lastenparlamentin aloitteesta vuonna 2015. Korona-aika aiheutti toiminnalle pienen tauon, mutta nyt raati on päässyt taas vauhtiin maisteluissa. Jäsenet raatiin valitaan syksyisin yhteistyössä oppilaskuntien ja heidän vastaavien opettajien kanssa.

Seuraavan kerran kouluruokaraati kokoontuu syksyllä koulujen alettua.