Kotoisa ehtoo -hanke toteutti asumiskyselyn ikäihmisille

Kotoisa ehtoo –hanke järjesti 24.5. Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa yleisötilaisuuden, jossa kerrottiin kyselyn keskeiset tulokset, esiteltiin kaupungin lähitoritoimintaa sekä puhuttiin yhteisöllisen arjen rakentumisesta. Tilaisuuteen osallistui noin 50 ihmistä.

Ikäihmisille toteutetun kyselyn perusteella hyvän asumisen elementit muodostuvat pääsääntöisesti kolmesta osatekijästä: 1) esteettömyydestä asumisessa, palveluissa ja liikkumisessa, 2) mahdollisuudesta olla yhteydessä toisiin ihmisiin sekä 3) mahdollisuudesta nauttia ympäröivästä luonnosta. Valtaosa vastaajista (80 %) on kiinnostunut uuden tyyppisistä kortteliratkaisuista kuten hyvinvointi- ja seniorikorttelit, joissa palvelut ovat lähellä ja vuorovaikutus toisiin ihmisiin on helppoa.

Kyselytulosten perusteella voidaan suositella kortteliasumisen kehittämistä kaupunkiin

Kyselytulosten perusteella voidaan suositella kahta asiaa: laaja-alaisen esteettömyyden varmistamista asuinalueilla sekä seniorikorttelin suunnittelun käynnistämistä Nokialla. Esteettömyyden varmistamiseen kuuluu neuvonta ja ohjaus esimerkiksi esteettömyyskartoitusten muodossa ja korjausavustuksista tiedottaminen. Kortteliasumisen osana yhteisöllisyyttä lisäävän ja liikkumiseen aktivoivan puutarhan suunnittelua voidaan suositella lämpimästi.

Lue lisää kyselyn tuloksista.