Kolmiulotteisissa maalauksissa Nokian katukuvaa Teuto-Grillistä vanhaan sairaalaan

Paikan henki -näyttely taidetila Raamissa esittelee kuvataiteilija Jenni Yppärilän tuotantoa vuosilta 2019-2022. Tuoreimmat rakennuksia kuvaavat teokset ovat Nokian katukuvasta. Jenni Yppärilä työskentelee kuvanveiston ja maalaustaiteen välimaastossa. Teoksissaan hän on pitkään kuvannut rakennettua ympäristöä kolmiulotteisen maalauksen muodossa.

Teoskuva: Jenni Yppärilä: Teuto Grilli (Nokia), 2022.

Kuvataiteilija Jenni Yppärilän mielenkiinto rakennuksiin on ensisijaisesti sosiologinen. Rakennukset ilmentävät elettyä historiaa ja nykyisyyttä, yhteiskunnan arvoja ja muutosta sekä yksilön sosiaalista ympäristöä. Tarkastelun kohteeksi nostetut rakennukset muuttuvat yhteiskunnan ja siellä asuvien ihmisten muotokuviksi.

Näyttely pohtii sekä paikkojen merkitystä ja ominaispiirteitä että tuo esiin ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden tematiikka. Tyhjinä seisovien rakennusten rinnalla nähdään uusi maalaussarja, joka ilmentää ulkopuolisuuden kokemusta pääkalloihmisten ja kissojen yhteyden kautta.  Kokonaisuus tarkastelee paikan ja yksilön sosiaalista identiteettiä lempeän melankolisella katseella.

Jenni Yppärilä (s.1980, Oulainen) on Helsingissä työskentelevä kuvataiteilija.  Hän on valmistunut Taiteen maisteriksi Aalto yliopiston Taideteollisesta korkeakoulusta 2010. Hänen teoksiaan on mm. Kiasman, Oulun Taidemuseon, Porin Taidemuseon, Turun Taidemuseon ja Tampereen Taidemuseon kokoelmissa. Työskentelyä on tukenut Alfred Kordelinin säätiö

Paikan henki -näyttely avoinna Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran taidetila Raamissa

14.10.-12.11.2022

ma, to 9-18, ti, ke, pe 9-18, la 9-15 (suljettu pyhäinpäivänä 5.11.2022).

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jenni Yppärilä (jenni_ypparila@hotmail.com, 045 635 6159, www.jenniypparila.com)

Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, Nokian kaupunki (hanna.westman@nokiankaupunki.fi, 044 4890 979)