Kitarakilpailun voittajat konsertoivat Nokialla

Kitara soi jälleen Knuutilan kartanolla Siurossa tiistaina 5. kesäkuuta. Kyseessä on 14. Tampereen kitarafestivaalin konsertti, jossa esiintyy kolme kansainvälisen kitarakilpailun vuonna 2017 voittanutta kitaralahjakkuutta. Illan aikana on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla ja kokea nuorta energiaa ja osaamista. Konsertti on osa EU-hanke EuroStringsin järjestämää Young Stars -konserttikiertuetta, jossa on mukana 14 eurooppalaista kitarafestivaalia. Mukana yhteistyössä ovat Knuutilan kartano ja Nokian kaupunki.

Tanskalainen Niklas Johansen aloitti kitaransoiton 9-vuotiaana. Sittemmin Johansen opiskeli Royal Danish Academy of Musicissa, josta hän valmistui vuonna 2013. Tämän jälkeen Johansen suoritti jatko-opintoja Espanjan Alicantessa David Russellin ja Manuel Barruecon johdolla sekä Saksassa Ricardo Gallénin ohjauksessa. Vuonna 2015 Johansen suoritti maisterin tutkintonsa Tanskassa erinomaisin arvosanoin. Vuonna 2016 hän julkaisi albumin “Debut” italialaiselle dotGuitar-levymerkille osana Alessandrian kitarakilpailun ensimmäistä palkintoa. Johansen aikoo yhä jatkaa opintojaan sekä kilpailu-uraansa.

Bulgariassa syntynyt Boyan Doychev aloitti kitaransoiton Marin Drinovin johdolla ja jatkoi myöhemmin National Music School Dobri Hristovissa. Hänet palkittiin kolmesti yhtenä lahjakkaimmista ja lupaavimmista opiskelijoista. Vuonna 2012 Doychev valmistui National Music Academy Pancho Vladigerovista, jossa hän opiskeli Rossen Balkanskin johdolla. Tällä hetkellä Doychev opettaa kitaransoittoa omassa yksityisessä musiikkikoulussaan Bulgariassa.

Bosnia-Hertsegovinassa syntynyt Vedran Vujica (kuvassa) aloitti kitaransoiton Lejla Ekinovićin ja Igor Mijatovićin opissa. Vuonna 2016 hän valmistui Sarajevon Musiikkiakatemiasta opiskeltuaan Đani Šehun opastuksella. Vujica on menestynyt monessa Välimeren alueella järjestetyssä kansainvälisessä kitarakilpailussa. Parhaillaan Vujica suorittaa maisterin opintojaan Sarajevossa. Hän on myös Sarajevo Guitar Quartetin jäsen.

Flamencoa Tampere-talossa
Tämän vuoden kitarafestivaali huipentuu lauantaina 9. kesäkuuta Tampere-talon Isossa salissa järjestettävään flamencokonserttiin. Illan tähti on useilla Grammyillä palkittu kitaralegenda Tomatito Espanjasta. Tampereelle Tomatito saapuu kuusihenkisellä ryhmällä, josta löytyy virtuositeettia joka lähtöön. Vahvat sekä tunteikkaat laulu- ja tanssiesitykset saavat voimansa häkellyttävästä kitaroinnista lyömäsoittimien tukemana. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.tgf.fi.

Lisätietoja konsertista: http://www.tgf.fi/young_stars_2
Liput: 22 €, ennakko 19,50 € http://www.tgf.fi/liput