Kirsi Hyvärisen Tuhatvuotinen avautuu taidetila Raamissa

Raamin vuoden viimeisessä näyttelyssä tutkitaan aikaa, muutosta ja katoavaisuutta.

Tuhannen vuoden näyttely

Kirsi Hyvärinen

Tuhatvuotinen

Taidetila Raami 27.10.-16.12.2023

ma-to klo 9-19 pe klo 9-16 la klo 9-15

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, Välikatu 11, Nokia.

Tammi voi elää jopa tuhatvuotiaaksi. Paljonko on tuhat vuotta? Mitä muutoksia ympäristössämme ja meissä ihmisissä tapahtuu tuhannessa vuodessa? Kuvataiteilija Kirsi Hyvärisen Tuhatvuotinen-näyttely pohtii vastauksia näihin ja rakentaa kuvaa katoavaisuudesta ja jatkuvasta muutoksesta sekä ihmisen osasta luonnossa.

Hyvärisen runomainen luonnon kuvaaminen sisältää kaupunkien, kasvien, eläinten sekä ihmisten muotoja. Maalauksissa tapahtuu paljon, mutta katsojan omalle tulkinnalle ja löytämiselle jää silti tilaa.

”Näyttelyn teoksissa käsittelen luonnon ja ihmiskunnan yhteneväisyyttä ja katoavaisuutta. Luonnon ja ihmisen liitto ja suhteet toisiinsa sekä niiden ohi kulkevat vaikutukset ovat vahvoja ja herkkiä. Kaupungit ja ihmiset sulautuvat luontoon takaisin ja luonto ottaa vallan. Veistoksiini sisällytän luonnon muokkaamaa tuhatvuotista muotokieltä”, Kirsi Hyvärinen kuvailee.

Taiteilija maalaa useampaa teosta yhtä aikaa ja näin teoksiin syntyy voimakasta ajallista kerroksellisuutta. Teoksissa on useita tekniikoita, kuten akryyli-, öljyvärejä, ja kollaasitekniikassa näiden lisäksi esimerkiksi japaninpaperia ja vanhoja kirjanlehtiä. Sekatekniikka- ja kollaasiteoksissa tekijää kiehtoo yllätyksellisyys ja mielikuvituksellinenkin tulkinta. Hyvärinen maalaa siveltimillä, palettiveitsillä ja itse tekemillään työvälineillä ja käyttää erilaisia pohjamateriaaleja.

Kirsi Hyvärinen (s.1974) asuu ja työskentelee Hämeenkyrön Sasissa. Hän työstää runomaista taiteellista ilmaisuaan maalaamalla puoliabstrakti-, kollaasi- ja sekatekniikkateoksia. Näyttelyn teokset ovat syntyneet pääsääntöisesti vuoden 2023 aikana.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Kirsi Hyvärinen, 050 435 9374, kirsi.hyvarinen@pispalangalleria.fi

Taidetila Raami: Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, Nokian kaupunki, hanna.westman@nokiankaupunki.fi, 044 486 0979