Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on suosittu kaiken ikäisten olohuone, jossa henkilökunta toivoo kaikkien viihtyvän

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on kaikille avoin monien palvelujen kokonaisuus. Olemme iloisia, että myös lapset ja nuoret ovat löytäneet uusiin tiloihimme. Virrassa käy päivittäin yli 1000 asiakasta ja aloitus on ollut enemmän kuin vauhdikas

Olemme Virrassa yhdessä koko henkilöstön kanssa rakentaneet pelisääntöjä saadaksemme Virtaan sellaisen toimintakulttuurin, missä viihtyisivät kaikki asiakkaat sekä henkilöstö. Pelisääntöjä on luotu ja käyty läpi henkilöstön sekä lasten ja nuorten kanssa. Nuortentiloihin on ohjaajaresurssia varattu neljän ohjaajan verran jokaiselle aukioloillalle, kun normaalisti nuorisotilat toimivat kahdella ohjaajalla. Myös kaupungin tilapalvelujen kanssa on pohdittu erilaisia ratkaisuja toiminnan olosuhteiden parantamiseksi. Tänään perjantaina on lähtenyt myös viesti koulujen kautta koteihin, missä toivomme vanhempien muistuttavan lapsille ja nuorille käytöstavoista yhteisissä, julkisissa tiloissa.

Tällä hetkellä monien perheiden lapset ja nuoret viettävät tiloissamme suurimman osan vapaa-ajastansa koulun jälkeen. Toivomme, että vanhemmat ovat tietoisia lastensa ajanviettopaikoista ja käyttäytymisestä. Niin kirjaston kuin nuorisopalveluiden henkilökunta puuttuu päivittäin lasten ja nuorten piilo- ja hippaleikkeihin, juoksenteluun, kahnauksiin ja paikkojen sotkemiseen. Olemme myös huolissamme lasten ja nuorten kotiintuloajoista.

Kirjasto on kaikille avointa tilaa ajanviettoon, kunhan käyttäytyy hyvin ja kunnioittaa muita kävijöitä. Kirjasto on avoinna ma- pe klo 9-20 ja la 9-15 ja nuorisotilat ma-pe klo 15-20. Nuorisotilat on tarkoitettu pääasiassa 7.luokkalaisille-17-vuotiaille, mutta 5.-6.-luokkalaiset ovat tervetulleita tiloille klo 15-18 välillä. Kirjasto- ja nuorisopalvelut eivät ainakaan toistaiseksi tarjoa ohjattua toimintaa tätä nuoremmille.

Lisätiedot:

Asta Engström, vapaa-aikajohtaja 040 779 9068

Jarna Hara, kirjastopalvelupäällikkö 050 395 6251

Hanna Savikko-Koskela, nuorisokoordinaattori vs. nuorisopalvelupäällikkö 040 844 3902