Kiipulasäätiö suunnittelee uutta opistokokonaisuutta Nokian Pitkäniemeen

Nokian kaupunkikehityslautakunta käsittelee 8.10.2019 kokouksessaan Kiipulasäätiö sr:n hakemusta, joka koskee Nokian Pitkäniemessä sijaitsevan yritystontin vuokraamista Kiipulan ammattiopiston käyttöön. Kiipulasäätiön tarkoituksena on rakentaa tontille vaiheittain ammattiopiston opetuskäyttöön ja opiskelijamajoitukseen soveltuva rakennuskokonaisuus. Ensimmäisen rakennusvaiheen arvioidaan valmistuvan kesällä 2021 ja toiminnan käynnistyvän uusissa tiloissa elokuussa 2021.

Kiipulan ammattiopiston opetus on vaativaa ammatillista erityisopetusta, jota Kiipulasäätiö ylläpitää. Opetusministeriö on osoittanut Pirkanmaan säätiön päävastuumaakunnaksi ja alueella on suuri tarve Kiipulan ammattiopiston järjestämälle koulutukselle. Nokialla oli tarjolla säätiön tarpeisiin vastaava, noin 7000 m²:n yritystontti, joka on kaavoitettu yleiselle rakennukselle.

– Rakennamme ensimmäisessä vaiheessa tontille noin 800-900 neliömetrin kokonaisuuden, joka sisältää kaksi luokkahuonetta sekä 12 majoitushuonetta opiskelijoitamme varten. Myöhemmissä vaiheissa lisäämme rakennuksen kokonaisalaa sekä asumista että oppilaitostoimintaa varten, kertoo Kiipulasäätiön toimitusjohtaja Jukka Kujala.

Kiipulasäätiön uuteen rakennukseen siirtyy nykyisin Pitkäniemen sairaala-alueella opiskeleva ammattiopiston työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen Telma-ryhmä. Lisäksi uudet tilat mahdollistavat kokonaan uuden opiskelijaryhmän muodostamisen. Kiipulasäätiö suunnittelee myös kesäajoille toimintaa säätiön yrityspalveluiden kanssa, jolloin alueella voisi toteuttaa esimerkiksi leiri- tai kesähotellitoimintaa.

– Pitkäniemen sairaala-alue on tarjonnut Nokialla runsaasti sosiaali- ja terveysalan työpaikkoja. Muutokset Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toiminnassa vaikuttavat työllisyystilanteeseemme ja on hienoa, että uudet toimijat luovat korvaavia työpaikkoja Nokialle. Kiipulasäätiö on arvioinut, että ensimmäisen vaiheen suunnitelmat tarjoavat työpaikkoja yli kymmenelle henkilölle. Lisäksi Kiipulan toiminnalla on vahvaa synergiaa alueella jo olevien toimintojen kanssa, sanoo Nokian kaupungin elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen.

Karttaliite (pdf): Kiipulasäätiön hakema yritystontti Nokian Pitkäniemessä on merkitty karttaan vihreällä värillä.

Lisätietoja:
Tiina Laakkonen, elinkeinojohtaja, Nokian kaupunki, puh. 044 486 0918