Kaupungintalon arkistojen aarteet myyntiin

Nokian kaupungin hallintopalvelut ja kirjasto myyvät arkistojen aarteita edullisesti kahdessa myyntitapahtumassa. Torstaina 13. joulukuuta historiallisia tuotteita kaupataan Noste-kioskissa Prisman tiloissa klo 9–15. Myynti jatkuu Joulutori Pop up -tapahtumassa torstaina 20. joulukuuta klo 10–14.

– Tavoitteena on saada upeat, Nokian ja lähialueiden historiaa henkivät tuotteet käyttöön ja varastot tyhjiksi. Nämä ovat erinomaisia joululahjoja nostalgiasta pitäville, ja kaikki tuotteet myydään halvoin hinnoin, kertoo erityisasiantuntija Terttu Haataja Nokian kaupungilta.

Tuotteet myydään vain käteisellä ja mielellään tasarahalla. Myynnissä on lukuisia kirjoja esimerkiksi Tottijärven, Nokian ja vanhan Pirkkalan historiasta. Arkistoista on kaivettu kaupattavaksi myös Nokian mieskuoron levyttämiä Hyvää päivää Nokian kaupunki -vinyylejä.

Arkistojen aarteet -myyntitapahtumat

13.12. klo 9-15, Noste-kioski, Prisma-kauppakeskus, Yrittäjäkatu 10, Nokia
20.12. klo 10-14, Joulutori Pop up -tapahtuma, Pirkkalaistori 1, Nokia

Myytävät tuotteet

Vanhan Pirkkalan historia
Juhani Saarenheimon kirjoittama osuus kattaa Vanhan Pirkkalan (Nokia, Pirkkala, Ylöjärvi, Tampereen länsiosa) historian keskiajalta vuoteen 1865. Liitteenä on mm. Vanhan Pirkkalan tilojen omistajat 1540-1865. Kirjan toinen osuus on Mirja Miettisen kirjoittama Vanhan Pirkkalan esihistoria kivi-, pronssi- ja rautakausineen. Julkaisija Vanhan Pirkkalan historiatoimikunta, 1974.

Nokian ja Pirkkalan historia : yhteinen Pirkkalan pitäjä 1865-1921 ja kuntien erilliset vaiheet 1990-luvulle
Kirjoittajat Jussi Koivuniemi, Mervi Kaarninen ja Pekka Kaarninen. Julkaisija Nokian kaupunki ja Pirkkalan kunta, 1994.

Tottijärven historia 1689-1998 : torpparipitäjästä kaupunginosaksi
Kirjoittaja Mervi Kaarninen. Julkaisija Nokian kaupunki ja Nokian seurakunta, 1998.

Suoniemen historia : Kuloveden rantojen asuttamisesta 2000-luvulle
Sisältö: Suoniemen ympäristö- ja esihistoria; Kuloveden kansa keskiajalla ja uuden ajan alussa; Omassa kappelissa 1700-luvulta 1860-luvulle; Itsenäisen Suoniemen alkuvaiheet 1867-1918; Kunta itsenäisessä Suomessa 1919-1945; Kunta ja kotiseutu Suoniemi 1945-2007. Kirjoittajat Jouko Jaakkola, Satu Kankkonen ja Ulla Koskinen. Julkaisija Nokian kaupunki ja Nokian seurakunta, 2008.

Nokia – talonpoika teollisissa saappaissa
Teemu Järventien kirjoittama, runsaasti kuvitettu teos kertoo Nokian historiasta mm. sen teollisuuden, kulttuurin ja kotiseutuhenkilöiden tarinoiden kautta. Julkaisija Pesämuna, 2001.

Nokia – A Town Created by the Factories : History of Nokia from the 1860s to the End of the 20th Century
Nokialaisen teollisuuden historiaa 1860-luvulta 1900-luvun lopulle. Englanninkielinen. Kirjoittaja Jussi Koivuniemi. Julkaisija Nokian kaupunki, 1998.

Työväen mieskuoron Hyvää päivää Nokian kaupunki -vinyyli
Nokian kaupungin 50-vuotisjuhlalevy.  Rajoitettu erä käyttämättömiä levyjä, 5 euroa kappale, sekä sama teos c-kasettina, 2 euroa kappale.

Lisätiedot:

Terttu Haataja,