Kaupunginhallitus päättää energiansäästötoimista maanantaina 31.10.

Nokian kaupunki on jo pitkään panostanut energiatehokkuuteen. Energiamarkkina on kuitenkin tällä hetkellä haasteellinen ja lisää nopeita energiansäästötoimia tarvitaan energiapulan välttämiseksi. Kaupunginhallitus päättää kaupungin energiansäästötoimista maanantain 31.10. kokouksessa. Nokian kaupunki osallistuu myös valtakunnalliseen Astetta alemmas -kampanjaan sekä varautuu sähkönjakelun keskeytyksiin.

Energiapulaan liittyviä säästötoimia on valmisteltu syksyn aikana selvittämällä kaupungin eri toimintojen energiankulutusta. Tavoitteena on ollut löytää vaikuttavia, mutta samalla maltillisesti kuntalaisten elämään vaikuttavia toimia. Eniten energiaa kuluu rakennusten lämmitykseen, sähköön ja ulkovalaistukseen. Nyt päätetyt energiansäästötoimet täydentävät jo pitkään tehtyä energiatehokkuustyötä. Kaupunki esimerkiksi saneeraa rakennuksia energiatehokkaammiksi ja uusii vanhoja katuvaloja led-valaisimiksi.

Kaupunginhallitus päättää maanantaina energiansäästötoimista talvikaudelle 2022 – 2023. Kaupunginjohtajan esitykset säästötoimiksi ovat:

• Uimahallilla on vain yksi sauna käytössä kummallakin puolella, kylmävesiallas poistetaan käytöstä ja allastilan ilman lämpötilaksi säädetään 27 astetta.
  • Katuvalaistuksen päälläoloaikaa lyhennetään.
  • Ulkoilureittien ja -kenttien valaistusaikaa lyhennetään.
  • Kaupungin kiinteistöjen sisälämpötila säädetään 20 asteeseen.
  • Kaupungin jouluvaloja ei asenneta.

– Säästölista on pyritty kokoamaan niin, että kaupungin palvelutasoa ei merkittävästi heikennetä. Yksittäisistä kohteista suurimmat säästöt kohdistuvat uimahalliin. Uimahalli kuitenkin pidetään auki ja harrastaminen voi jatkua lähes entiseen malliin avaa päätösehdotustaan kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Kaupungin toimien lisäksi on tärkeää, että myös asukkaat ja yritykset miettivät tapoja säästää energiaa. Energiansäästöön kannustetaan myös valtakunnallisella Astetta alemmas -kampanjalla.

– Nopeimmin omaan energiankulutukseensa voi vaikuttaa alentamalla huonelämpötilaa ja säätämällä lattialämmitystä viileämmälle. Myös lyhyet suihkut ja sähkösaunan käytön vähentäminen säästävät energiaa. Omaa energiankulutusta kannattaa seurata sähköyhtiön verkkopalvelusta ja ajoittaa esimerkiksi kodinkoneiden käyttö huippukulutuksen klo 8-10 ja 16-18 ulkopuolelle, ohjeistaa energia- ja ilmastoasiantuntija Satu Heino.

Säästötoimien lisäksi kaupunki haastaa henkilöstöä pohtimaan, miten omassa työssä voisi säästää energiaa.

Voit tutustua kaupunginhallituksen 31.10. esityslistaan Nokian kaupungin verkkosivuilla.

Lisätiedot:

Tilapalvelujohtaja Kirsi Maijala, puh. 040 592 7825