Kaupungin vapaaehtoiset viettivät ansaittuja pikkujouluja

Nokian kaupungin vapaaehtoistyöntekijät tutustuivat pikkujouluissaan kirjasto- ja kulttuuritalo Virtaan 7.12.2022. Ohjelmassa oli taidetiloihin ja näyttelyihin tutustumista sekä joulupuuro tarjoilut Velmut-kuoron musiikkia kuunnellessa.

Ikäihmisten vapaaehtoistyön koordinaattori Emma Kailio ja terveysliikuntakoordinaattori Sini Karsa halusivat järjestää vapaaehtoistyöntekijöille pikkujoulut, koska vapaaehtoiset tekevät todella tärkeää työtä kaupunkilaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Molemmat olivat yhtä mieltä siitä, että vapaaehtoistyöntekijät ja vertaisohjaajat käyttävät vapaa-aikaansa toisten hyväksi ja ansaitsevat muistamisen työpanoksestaan.

Vapaaehtoisia luotsasi kirjasto ja kulttuuritalo Virrassa museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman. Hänen johdollaan tutustuttiin taidetiloihin Romuun ja Raamiin, Kertomus Nokiasta -näyttelyyn sekä Virran ikkunamaisemiin.

”Oli kiva kuulla taideteosten taustoja. Erityisen antoisaa oli tutustua Virran ikkunanäkymiin ja Hanna osasi hyvin tuoda ne esiin. Vaikka käyn viikoittain kirjastossa, tämä kierros antoi minule paljon uutta” totesi pikkujouluihin osallistunut Pirkko Peura.

”Pikkujoulut oli muutenkin tosi kivat ja tarjoilut ylenpalttiset. Kiva, että meitä muistetaan!”

Vapaaehtoistyön toimintamalli

Nokian kaupungin vapaaehtoiset koostuvat tällä hetkellä ulkoiluystävistä, kauppa-kavereista ja Setorin vertaisohjaajista. Tällä hetkellä kaupungin kirjoilla on 36 vapaaehtoistyöntekijää.

Kaupungin vapaa-aikapalveluissa on tänä vuonna kehitetty Vapaaehtoistyön toimintamallia, joka käynnistyy vuoden alusta. Ensi vuoden aikana on tarkoitus kouluttaa lisää ulkoiluystäviä iäkkäille nokialaisille sekä lisäksi myös kulttuuriluotseja, kirjakavereita ja vertaisohjaajia. Vapaaehtoisille ja vertaisohjaajille järjestetään koulutusten lisäksi säännöllisesti myös vertaistapaamisia.

Pirkko Peura on toiminut vapaaehtoisena jo yli 10 vuotta. Tällä hetkellä Pirkko toimii kahden iäkkään ihmisen ulkoiluystävänä, eli käy heidän kanssan viikoittain lenkillä. Hänen mukaansa parasta vapaaehtoistyössä on se, että ”näkee kuinka arvokasta apu on toiselle ja voi tuoda hyvää mieltä.”

”Vapaaehtoisena toimiminen antaa paljon, mutta se vaatii myös aikaa. Kaikista parhaiten se sopii juuri eläkkeelle jääneelle, jolla on yhtäkkiä paljon luppoaikaa.” Pirkko kannustaakin kaikkia, jotka haluavat auttaa muita ja joilla on vapaata tilaa kalenterissa, osallistumaan vapaaehtoistoimintaan.

Oletko kiinnostunut vapaaehtoistyöstä?

Ilmoittaudu vapaaehtoistoimintaan

Tällä lomakkeella voit ilmoittautua kaupungin vapaaehtoistoimintaan.

• Yhteystiedot

• Vapaaehtoistoiminta