Kaupungin Järjestöfoorumissa 21.2. oli koolla runsas joukko järjestöjä, seuroja ja yhdistyksiä

Nokian kaupungin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan koolle kutsumassa foorumissa Kerholassa oli paikalla noin viisikymmentä lasten ja nuorten ja perheiden toiminnan, liikunnan, kulttuurin, hyvinvoinnin sekä muun kansalaistoiminnan järjestöjen, seurojen ja yhdistysten edustajaa.

Hyvinvointi- ja vapaa-aikajaosto päätti viime joulukuussa, että Nokian kaupungin päivitetty avustusohje otetaan käyttöön tämän vuoden alusta alkaen. Järjestöfoorumin tarkoituksena oli kertoa järjestötoimijoille avustusohjeen muutoksista.  Tilaisuudessa esiteltiin myös tarkemmin kaupungin jakamien erilaisten avustusten muotoja ja niiden kriteerejä. Aikaa oli varattu myös kysymyksille ja keskustelulle, millä haluttiin konkreettisesti tukea toimijoita avustusten hakemisessa.

Hyvinvointi- ja vapaa-aikajohtaja Asta Paasi on tyytyväinen Järjestöfoorumin antiin. – Asia herätti runsaasti keskustelua ja kysymyksiä, ja koska mukana olivat eri toimialojen edustajat kaupungilta, saimme myös kysymyksiin vastauksia saman tien. Paikalla olleet järjestötoimijat kiittivät Nokian kaupungin selkeää avustustoimintaa.

Asiakaskäyntien määrissä oli viime vuonna kasvua

Nokian kaupunki myönsi vuonna 2023 toiminta-avustusta 61:lle toimijalle. Kun verrataan viime vuoden ja sitä edeltävän vuoden toiminnan lukuja, huomataan että nokialaiset järjestötoimijat kasvattivat asiakaskäyntien määrää vuodessa peräti 14,5 %, ja asiakaskäyntejä oli yhteensä 491 900. Kaupungin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan hallinnoimia tiloja oli viime vuonna 76, ja niissä tehtiin 34 536 varausta, mikä oli tilojen osalta 10 % ja varausten osalta 30,5 % enemmän kuin vuonna 2022. Kun verrataan viime vuoden asiakaskäyntien kokonaismäärää 2 131 800 koronaa edeltävän vuoteen 2019, on nousua huimat 93 %.

– Lukuisat erilaiset järjestöt, yhdistykset ja seurat tekevät Nokialla upeaa työtä ja ne ovat myös merkittävä yhteisöllisyyden sekä osallisuuden mahdollistaja nokialaisille. Meille Nokian kaupungilla nämä toimijat ovat merkittävä yhteistyökumppani ja haluamme tukea niiden mahdollisuuksia jatkaa tätä arvokasta työtä, toteaa hyvinvointikoordinaattori Riikka Piitulainen.

Toiminta-avustukset ovat parhaillaan haussa 28.3. asti

Nokian kaupungin toiminta-avustusten hakuaika on 1.-28.3.2024 ja haku päättyy 28.3.2024 klo 12. Harkinnanvaraisia kohdeavustuksia on mahdollista hakea ympäri vuoden. Lisätietoa avustuksista löytyy kaupungin sivuilta.

Kuva: Nokian kaupungin hyvinvointi- ja vapaa-aika.