Kasvomaskien jakelu alkaa Nokialla useassa toimipisteessä keskiviikkona 19.8.

Nokian kaupunki aloittaa kasvomaskien jakelun vähävaraisille nokialaisille keskiviikkona 19.8. Edelleen on ensisijaisen tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun mahdollista, huolehtia käsihygieniasta, yskiä kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan sekä välttää kasvojen koskettelua.

Jokainen on lähtökohtaisesti itse vastuussa omasta maskin käytöstään, maskien hankkimisesta ja siitä aiheutuvista kustannuksista. Valtioneuvoston linjauksen mukaisesti kunnat huolehtivat, että myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla on mahdollisuus maskisuosituksen noudattamiseen.

Kasvomaskeja annetaan jakelupisteissä niille vähävaraisille asukkaille, jotka kokevat, etteivät voi  itse hankkia maskeja taloudellisen tilanteensa vuoksi. Maskien noutajan tulee olla terveenä.

Maskeja voi noutaa seuraavista toimipisteistä:

• Sosiaalipalvelujen neuvonta (Harjukatu 21), maanantaista perjantaihin kello 9–12.
  • Työllisyyspalvelut neuvontapiste (Nansotalo, Tanhuankatu 2), tiistaisin ja torstaisin klo 9-11 ja 13-15
  • Nokian seurakunnan diakoniatoimisto (Korkeemäenkatu 20, sisäänkäynti talon takaa), tiistaisin klo 10-12 sekä diakoniatyöntekijöiden välityksellä.

Jaettavat maskit ovat pestäviä kangasmaskeja, ja niitä annetaan neljä kappaletta per henkilö. Maskien mukana saa käyttöohjeen.

Maskeja jaetaan tarpeen mukaan, ja jakelu kestää aluksi 4.9.2020 saakka. Jakeluaikoja ja -pisteitä voidaan tarvittaessa muuttaa ja muutoksista tiedotetaan erikseen.

THL suosittaa maskin käyttöä muun muassa seuraavissa tilanteissa:

• joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voida välttää
  • olet matkalla koronavirustestiin ja kun odotat testin tulosta ja sinulla on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin uudistetussa suosituksessa maskin käyttöä suositellaan myös seuraaviin tilanteisiin:

• Sisätiloissa tapahtuvat joukkokokoontumiset
  • Konsertit ja muut musiikkitilaisuudet, teatteriesitykset ja muut esittävän taiteen tilaisuudet, jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat
  • Messutapahtumat, sisätiloissa järjestettävät festivaalit
  • Kirkkotilaisuudet ja muut uskonnollisten yhteisöjen tilaisuudet
  • Rajatuissa ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet, joihin kertyy suuri määrä ihmisiä, kuten suuret ulkoilmakonsertit, festarit, ym.

Kasvomaski ei sovellu lapsille. Maskin ohjeiden mukainen käyttö onnistuu 15 vuoden iästä eteenpäin.

Nokian kaupunki kiittää jakelun yhteistyökumppaneita Nokian seurakuntaa ja Suomen Punaisen Ristin Nokian osastoa nopeasta ja hyvästä yhteistyöstä jakelun järjestämisessä.

Päivitetty 20.8. klo 9.08 Työllisyyspalvelun neuvontapisteen jakeluaikataulua.

Päivitetty 1.10. klo 11.30 Muutoksia jakelupaikkoihin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin uudistettu suositus