Kansallinen veteraanipäivä Nokialla

Kansallista veteraanipäivää vietetään torstaina 27.4.2023. Nokialla päivää juhlistetaan kaikille avoimessa juhlatilaisuudessa seurakunnan leirikeskus Urhatussa sekä kunniakäynneillä sankarihaudoilla. Juhla on katsottavissa suorana lähetyksenä Nokian kaupungin YouTube -kanavalla.

Päivitetty 25.4.2023 klo 9:20: päivitetty linkki suoraan kaupungin YouTube-kanavalla nähtävään ohjelmaan.

Kansallisen veteraanipäivän juhla 2023

Veteraanipäivän juhla järjestetään seurakunnan leirikeskus Urhatussa torstaina 27.4.2023 klo 12.00 – 13.30. Seppelepartion lähettää Nokian kirkon sankarihaudalle vs. kirkkoherra Mikko Sulander. Nokian kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo kaupunginvaltuutettu Jari Kinnunen. Nokian Sotaveteraanit ry:n tervehdyksen tuo yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Kuoppala. Musiikkiohjelmasta vastaavat Tuuliharjun miehet johtajanaan kanttori Minna Viinikainen sekä Nokian musiikkiluokkien oppilaita, joita johtaa Tuula Puolitaival. Tilaisuudessa tarjoillaan keittolounas ja juhla on kaikille avoin. Juhlan ohjelman näet käsiohjelmasta (pdf). Juhlan striimaa Pirkan opisto, ja se on katsottavissa suorana lähetyksenä Nokian kaupungin YouTube-kanavalla. Lähetyksessä on tauko ruokailun ja kahvitarjoilun ajan.

Kunniakäynnit ja seppeleenlasku Nokian sankarihaudoilla

Seppeleet sankarihaudoille lasketaan torstaina 27.4. Nokian kirkolla sekä Tottijärven ja Suoniemen kyläkirkoilla. Seppelepartioihin osallistuvat Nokian kaupungin, nuorisovaltuuston, seurakunnan sekä Nokian Sotaveteraanit ry:n ja reservijärjestön edustajat, Nokian reservijärjestöt järjestävät Nokian pääkirkolla kunniavartion.

Kansallista veteraanipäivää on juhlittu vuodesta 1987 lähtien Suomen sotaveteraanien kunniaksi vuosittain huhtikuun 27. päivänä. Historiallisesti tämä ajoittuu Lapin sodan päättymisen päivään 27.4.1945. Päivän keskeisenä tavoitteena on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville. Tilaisuudet Nokialla toteutetaan yhteistyössä kaupungin, seurakunnan, Nokian Sotaveteraanit ry:n ja nokialaisten reservijärjestöjen kanssa.

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut
kulttuurikoordinaattori Pia Keltti