Kansallinen veteraanipäivä Nokialla

Kansallista veteraanipäivää vietetään keskiviikkona 27.4.2022. Nokialla päivää juhlistetaan kaikille avoimessa juhlatilaisuudessa seurakunnan leirikeskus Urhatussa sekä kunniakäynneillä sankarihaudoilla.

Kansallisen veteraanipäivän juhla 2022

Veteraanipäivän juhla järjestetään seurakunnan leirikeskus Urhatussa keskiviikkona 27.4.2022 klo 12.30 – 14. Seppelepartion lähettää Nokian kirkon sankarihaudalle vs. kirkkoherra Mikko Sulander. Nokian kaupungin tervehdyksen tilaisuuteen tuo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Arja Laitinen. Nokianvirran koulu on perinteisesti kerännyt varoja kalenterimyynnillä, jonka tuotosta osa luovutetaan veteraanityölle. Nokian Sotaveteraanit ry:n tervehdyksen tuo yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Kuoppala. Musiikkiohjelmasta vastaavat seurakunta ja Musiikkikoulu Onnin oppilaat. Tilaisuudessa tarjoillaan keittolounas, ja juhla on kaikille avoin. Juhlan ohjelman näet käsiohjelmasta (pdf).

Kunniakäynnit ja seppeleenlasku Nokian sankarihaudoilla

Seppeleet sankarihaudoille lasketaan keskiviikkona 27.4. Nokian kirkolla sekä Tottijärven ja Suoniemen kyläkirkoilla. Seppelepartioihin osallistuvat Nokian kaupungin, nuorisovaltuuston, seurakunnan sekä Nokian Sotaveteraanit ry:n edustajat, Nokian reservijärjestöt järjestävät Nokian pääkirkolla kunniavartion.

Kansallista veteraanipäivää on juhlittu vuodesta 1987 lähtien Suomen sotaveteraanien kunniaksi vuosittain huhtikuun 27. päivänä. Historiallisesti tämä ajoittuu Lapin sodan päättymisen päivään 27.4.1945. Päivän keskeisenä tavoitteena on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville. Tilaisuudet Nokialla toteutetaan yhteistyössä kaupungin, seurakunnan, Nokian Sotaveteraanit ry:n ja nokialaisten reservijärjestöjen kanssa.