Kaikille avoin seminaari kokonaisturvallisuudesta 11.4. klo 17.30

Nokian Reserviupseerit ry järjestää Nokian kaupungin kanssa kokonaisturvallisuudesta seminaarin maanantaina 11.4. klo 17.30–20.30 kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa. Yleisötilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Seminaarin puheenvuoroissa käsitellään kokonaisturvallisuutta laajasti eri tasoilla kansainvälisestä tasosta aina paikalliseen näkökulmaan.

”Kokonaisturvallisuus-seminaarin kantavana ajatuksena on parantaa paikallista kriisinsietokykyä ja resilienssiä. Haluamme tarjota yhdistyksemme jäsenistön sekä kontaktiverkostomme asiantuntemusta nokialaisille. Uskon, että kokonaisturvallisuuden teema kiinnostaa monia nyt kun maailmanpolitiikan tilanne on oleellisesti muuttunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan”, kertoo Nokian Reserviupseerien puheenjohtaja Jussi Järvinen.

Elintärkeiden toimintojen turvaamisessa kunnilla on merkittävä rooli erilaisten palveluiden tuottamisessa. Lisäksi kunnilla on väestönsuojeluun liittyviä tehtäviä. Nokian kaupungin varautumistyöstä ja valmiussuunnittelusta kertoo seminaarissa paikkatietoasiantuntija Lauri Vähätalo.

Kokonaisturvallisuus-seminaari 11.4 klo 17.30–20.30

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, Hiomo-sali (kulku Välikadun puolelta alaovesta, Välikatu 11).

Ohjelmassa johdatukset eri kokonaisturvallisuuden teemoihin:

• Kansainvälinen näkökulma nykytilanteeseen. Antti Häikiö, kapteeni (res.). Senior strategic advisor, European Centre of Excellence for Civilian Crisis Management.
  • Kansallinen näkökulma. Jari Kinnunen, kapteeni (res.). Kansanedustaja
  • Sisäinen turvallisuus Pirkanmaan näkökulmasta. Joni Länsipuro, majuri (res.). Rikoskomisario, Sisä-Suomen poliisilaitos.
  • Varautuminen Nokialla. Lauri Vähätalo, paikkatietoasiantuntija, varautumisen yhteyshenkilö, Nokian kaupunki.
  • Informaatiovaikuttaminen. Marko Honkaniemi, yliluutnantti (res.). Viestintäyrittäjä, Sanafarmi.
  • Henkinen kriisinkestävyys. Lauri Salminen, majuri (res). Kappalainen, Nokian seurakunta
  • Turvallisuutta yhdessä. Sami Tyven, majuri (res.). Valmiuspäällikkö, MPK Häme, Tampereen koulutuspaikka.

Seminaariin ei ole ennakkoilmoittautumista. Saavuthan paikalle vain terveenä. Tilaisuudessa suositellaan kasvomaskeja ja hyvää käsihygieniaa.

Mitä on kokonaisturvallisuus?

Kokonaisturvallisuus on suomalaisen varautumisen yhteistoimintamalli, jossa yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista huolehditaan viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistyönä.

Yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja ovat:

• johtaminen
  • kansainvälinen ja EU-toiminta
  • puolustuskyky
  • sisäinen turvallisuus
  • talous, infrastruktuuri, huoltovarmuus
  • väestön toimintakyky ja palvelut
  • henkinen kriisinkestävyys.

Lisätietoa kokonaisturvallisuudesta:

Turvallisuuskomitean kokonaisuusturvallisuuden sivusto
Nuku rauhassa – kokonaisturvallisuuden yhteistyöhanke
Reserviupseeriliiton kokonaisturvallisuuden sivut

Lisätiedot seminaarista:
Nokian Reserviupseerit ry, puheenjohtaja, majuri (res), Jussi Järvinen.
050 5660894, nokianreserviupseerit@gmail.com

Uutisen kuva kokonaisturvallisuudesta: Turvallisuuskomitea, Puolustusministeriö.