Juhlista itsenäisyyspäivää Nokialla

Suomen itsenäisyyspäivää vietetään Nokialla 6.12.2019 juhlavasti kunniakäynneillä ja kaikille avoimessa juhlassa.

Sinivalkoisin kukin ja nauhoin koristelu havuseppele Nokian kirkon sankarihaudalla.

Päivä alkaa perinteisesti Nokian kirkossa klo 10 itsenäisyyspäivän messulla. Heti messun päätyttyä hiljennytään sankarihaudoille viettämään muistohetkeä. Muistohetken ohjelmassa on nokialaisten reservijärjestöjen kunniavartio, kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Piila Paalasen puhe, seppeleenlasku ja mieskuorolaulua. Sankarihaudoilta siirrytään vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkille ja Eino Oskari Nurmisen haudalle laskemaan seppeleitä.

Messu ja kunniakäynnit järjestetään myös kyläkirkoilla. Messu alkaa Tottijärvellä klo 10 ja Suoniemellä klo 12.

Itsenäisyyspäivän juhlassa esiintyy Pirkan opiston lasten ja nuorten jousiorkesteri
Kaikille avoin, maksuton itsenäisyyspäivän juhla alkaa Kerholassa klo 12.30, kahvitarjoilu alkaa talon sivusalissa jo klo 11.30.

Itsenäisyyspäivän juhlassa jaetaan Nokian kaupungin vuosittaiset palkinnot ansioituneille kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimijoille. Tänä vuonna palkitaan ensimmäistä kertaa myös vuoden vapaaehtoistoimija. Juhlassa puhuu Nokian kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi. Musiikkia juhlaan tuo Pirkan opiston noin 30 -henkinen lasten ja nuorten jousiorkesteri vahvistettuna huilunsoittajilla. Orkesteria johtaa Katri Laakso.

Juhlaohjelmasta voi nauttia myös kotikatsomoissa, sillä Nokian Uutiset lähettää itsenäisyyspäivän juhlan ohjelman suorana verkkopalvelussaan. Lehden tilaajat voivat seurata lähetystä livenä tai katsoa taltioinnin ohjelmasta myöhemmin osoitteessa www.nokianuutiset.fi.

Nokian itsenäisyyspäivän ohjelma syntyy yhteistyössä: tilaisuuksien toteutuksessa ovat mukana Nokian seurakunta, Nokian kaupunki, Pirkan opisto ja useat kansalaisjärjestöt.

Lue lisää itsenäisyyspäivän ohjelmasta