Juhlavuosi tehtiin yhdessä

Vuonna 2017 Nokialla juhlistettiin Suomen itsenäisyyden 100-vuotismerkkivuoden rinnalla myös kaupungin 80-vuotista taivalta. Juhlavuosi tarjosi nokialaisille runsaasti monipuolista ohjelmaa koko vuoden ajan. Nokian kaupungin lisäksi kymmenet nokialaiset toimijat, seurat ja järjestöt toteuttivat juhlateemoihin liittyviä tilaisuuksia asukkaille itsenäisesti tai yhteistyössä kaupungin kanssa.

Juhlavuoden ohjelmaan ilmoitettiin mukaan lähes 80 yleisötilaisuutta tai tapahtumakokonaisuutta, joissa ajankohtaisten juhlavuosien teemat ovat esillä. Yleisöä oli vuoden mittaan liikkeellä runsaasti, sillä tilaisuuksissa kirjattiin yhteensä 58 601 käyntiä.

Yleisömäärältään suurimpia tilaisuuksia tai tapahtumakokonaisuuksia ovat olleet Nokian teatterin kävijöiden (14 539), lisäksi Nokia-viikko (10 000), uuden vuoden ilotulitus (6000), Heijastus – tapahtuma maataideteoksella (1500), liikkumisen unelmavuoden avannut koko perheen Loppiainen (1400) sekä Taidetalon kulttuurihistorialliset näyttelyt 100 vuotta työtä Nokialla (1453) ja Kasvun aika -näyttely (1538). Myös Koko kylä soi – konsertit (1440) ja Pirkan opiston Suomi 100 – ohjelma (1006) saivat yleisön liikkeelle.

Päättyneen juhlavuoden ja sisällissodan muistovuoden 2018 järjestelyjä ohjaa kaupunginvaltuuston asettama juhlatoimikunta, jonka tehtävänä oli vuoden 2017 ohjelman suunnittelu ja toteutus yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa. Toimikuntaan kuuluvat Tuomo Nenonen (pj), Seppo Kallio (vpj), Nea Lehmussaari, Jani Lehtinen, Anitta Forssén, Tuula Jokinen, Hannu Kuusisto, Tarja Luukko, Susanna Keskinen, Eemeli Hiekkataipale, Marjatta Rautalin sekä Mervi Veijola. Sihteeristössä ovat työskennelleet Kaisa Kirkko-Jaakkola, Marko Ojala, Erika Honkanen ja Pia Keltti Nokian kaupungin kulttuuripalveluista.

’’Tavoitteemme oli, että juhlavuosi jäisi nokialaisille mieleen ja koskettaisi kaupunkilaisia. Halusimme nostaa vuoden aikana esiin nokialaista kulttuuria, kaupungin rikasta historiaa ja osallistaa kaiken ikäisiä juhlavuoden viettoon’’, juhlatoimikunnan puheenjohtaja Tuomo Nenonen kertoo.

’’Näiden tavoitteiden täyttymisestä suuri kiitos kuuluu kaikille niille nokialaisille yhteisöille, jotka tarttuivat toimeen ja lähtivät mukaan toteuttamaan ohjelmaa’’, Nenonen kiittelee.

Vuoden 1918 muisto – tapahtuma jatkaa juhlatoimikunnan työtä
Juhlatoimikunnan työ jatkuu keväällä 2018 sisällissodan muistovuoden parissa. Sunnuntaina 22. huhtikuuta Nokialla järjestetään vuoden 1918 muisto -tapahtuma yhteistyössä Nokian seurakunnan ja Tampereen yliopiston kanssa. Päivän ohjelmassa on mm. piispan messu, sisällissodan vuoksi menehtyneiden muistolaattojen paljastaminen Nokian, Tottijärven ja Suoniemen hautausmailla sekä seminaari Nokia-salissa.

29. kesäkuuta ensi-iltansa saava, Nokian kesäteatterin Täällä Pohjantähden alla -näytelmä jatkaa kevään tapahtuman teemaa. Myös Pirkan opisto huomioi ohjelmassaan sisällissodan muistovuoden teemoja.