Jarno Vesalan teos Valokeilassa valaisee Virran julkisivun vuoden pimeinä aikoina

Kuvataiteilija ja kuvanveistäjä Jarno Vesalan Valokeilassa-videotaideteos julkistetaan 27.12.2022 klo 15. Teos on esillä pysyvästi kirjasto- ja kulttuuritalo Virran ulkoseinässä talvikaudella päivittäin klo 15-23.

Millainen aihe ansaitsee ympärilleen kannet, millainen aihe ansaitsee olla valokeilassa? Videoteos luo Virran suureen julkisivuun videoprojisointina mielikuvan valonheittimen tai taskulampun valokeilasta.

Valokeilassa-teos leikittelee seinälle heijastetun valon ja varjon illuusiolla. Videoteos luo kirjastotalon suureen ulkoseinään videoprojisointina mielikuvan valonheittimen tai taskulampun valokeilasta”, taiteilija Jarno Vesala kuvailee. Teoksen valokeilassa näkyy varjokuvina erilaisia lyhyitä kohtauksia, joiden lopun katsoja voi täydentää omassa mielikuvituksessaan. Kohtaus voi olla teoksessa mielikuvituksellinen, leikkisä tai jokin hyvin arkinen asia. Kohtaukset ovat katkelmia tarinoista, lyhyitä hetkiä, joita katsojan mielikuvitus saa kertoa loppuun.

Taideteokset elävöittävät keskustaa

Valokeilassa-teos kuuluu Nokian kaupungin taidekokoelmaan ja teoshankinta on tehty kirjasto- ja kulttuuritalo Virran prosenttiperiaatehankintojen yhteydessä. Taiteen edistämiskeskus on tukenut Virran taidehankintoja 35 000 euron avustuksella.

Valokeilassa-teos oli tarkoitus julkistaa Virran avautumisen yhteydessä, mutta koronapandemia siirsi Virran avausta valoisaan kesäkuuhun. Tämän jälkeen teoksen teknistä toteutustapaa on muokattu toimintavarmemmaksi ja esimerkiksi videotykin sijoituspaikka on tämän myötä muuttunut. Ukrainan sota on myös aiheuttanut viimeiset viivästykset materiaalien toimitukseen. Teoksen asennuksen yhteydessä on uusittu Härkitien ja Välikadun kiertoliittymän keskusosio, johon tuotettiin tyylitelty ja valaistu keskuspilari.

”Teoksen läheisyydessä sijaitsevat jo entuudestaan Pirkkalaistorin Ossi Somman Turkiskauppiaat, joka edustaa perinteisempää esittävää veistotaidetta sekä Arto Lappalaisen moderni Joukkosydän Toivontorilla. Virran pääsisäänkäynnin edustaan on tulossa nokialaisen kuvataiteilija ja arkkitehti Kaisa Soinin paikkasidonnainen veistos keväällä 2023”, kertoo Nokian kaupungin museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman.

Jarno Vesala

Jarno Vesala on Nokialla asuva ja työskentelevä kuvanveistäjä ja kuvataiteilija. Vesala on tunnettu installaatioistaan, jotka koostuvat usein ihmismäisistä veistoksista, äänestä ja liikkuvasta kuvasta. Teokset perustuvat usein havaintoon ja illuusioon ja luovat mystisiä, joskus pelottaviakin tunnelmia. Vesalan työskentelyn teemat liittyvät usein yksinäisyyteen ja unohtumiseen. Vesala valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi vuonna 2013 ja on valtakunnallisesti tunnettu ja arvostettu taiteilija. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2004 ja hänen teoksiaan on ollut esillä useissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla.

Lisätietoja:

Taiteilija Jarno Vesala, puh. 044 508 4026, jarno.vesala@gmail.com, jarnovesala.com

Nokian kaupungin museo- ja kokoelma-amanuenssi Hanna Westman, puh. 044 486 0979, hanna.westman@nokiankaupunki.fi