Itsenäisyyspäivää vietetään yhteisessä juhlassa – puhujavieraana Hannu Himanen

Itsenäisyyspäivää vietetään Nokialla 6.12.2022 perinteikkäästi kunniakäynneillä, muistohetkessä ja kaikille kaupunkilaisille avoimessa juhlassa.

Päivä alkaa Nokian kirkossa klo 10 itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksella. Heti jumalanpalveluksen päätyttyä hiljennytään sankarihaudoille viettämään muistohetkeä. Muistohetken ohjelmassa on nokialaisten reservijärjestöjen kunniavartio, kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtajan Maria Asunnan puhe, seppeleenlasku, mieskuorolaulua ja lippurintama. Sankarihaudoilta siirrytään laskemaan seppeleet vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkeille.

Messu ja kunniakäynnit järjestetään myös kyläkirkoilla. Messu alkaa Tottijärvellä klo 10 ja Suoniemellä klo 13.

Itsenäisyyspäivän juhlan puhujavieraana Hannu Himanen

Kaikille avoin itsenäisyyspäivän juhla alkaa Kerholassa klo 12, kahvitarjoilu sivusalissa jo klo 11-12 ennen ohjelman alkua. Juhlapuhujana vierailee merkittävän kansainvälisen uran tehnyt suurlähettiläs emeritus, tietokirjailija Hannu Himanen. Puheessaan Himanen pohtii Suomen turvallisuuden muuttuvia haasteita.

Itsenäisyyspäivän juhlassa jaetaan Nokian kaupungin vuosittaiset palkinnot ansioituneille vapaa-ajantoimijoille. Kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo kaupunginhallituksen jäsen, kansanedustaja Jari Kinnunen. Ohjelmasta vastaavat Pirkan opiston taitavat nuoret muusikot ja tanssijat.

Juhlaohjelmaa voi seurata paikan päällä Kerholassa tai etänä kotikatsomoissa, sillä juhla lähetetään suorana Nokian kaupungin YouTube-kanavalla. Tallenne on katsottavissa itsenäisyyspäivän ajan.

Nokian itsenäisyyspäivän ohjelma syntyy tiiviissä yhteistyössä kaupungin, seurakunnan ja kansalaisjärjestöjen kesken. Tilaisuuksien toteutuksessa ovat mukana Nokian seurakunta, Nokian kaupunki, Pirkan opisto, Nokian Reserviupseerit ry, Nokian Reservin Aliupseerit ry, Nokian Sotaveteraanit ry ja Nuorisovaltuusto.

Katso tarkemmat tiedot päivän ohjelmasta