Iloa liikkeestä – Liik-Kiss-hanke ohjaa nokialaisia lapsia ja nuoria liikunnan pariin
Kaikki Nokian kaupungin peruskoulut ovat olleet juuri päättyneen lukuvuoden ajan mukana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Liikkuva koulu- ja Move! -hankkeessa. Hanke on osa valtakunnallista Suomi Liikkeelle -ohjelmaa. Nokialla hanketta kutsutaan nimellä Liik-Kiss. Hankkeen toimenpiteiden käytännön toteutuksesta Nokian kouluilla vastasi kaksi liikunta- ja hyvinvointivastaavaa: Katri Manninen ja Miro Lyly. Hanke jatkuu myös tulevalla lukukaudella. Tavoitteena on muun muassa vahvistaa ja vakiinnuttaa luotuja palvelupolkuja osaksi koulujen arkea.

Liik-Kiss-hankkeen tavoitteena on vahvistaa koulujen liikuntakulttuuria, kannustaa lapsia ja nuoria fyysiseen aktiivisuuteen ja edistää näin oppilaiden fyysistä toimintakykyä ja hyvinvointia. Hankkeessa keskitytään erityisesti peruskouluikäisten liikunnallisen aktiivisuuden lisäämiseen ja liikuntaneuvonnan kehittämiseen. Hankkeen toimenpiteiden käytännön toteutuksesta Nokian kouluilla viime lukuvuoden aikana vastasi kaksi liikunta- ja hyvinvointivastaavaa: Katri Manninen kiersi hankkeen puitteissa Nokian alakouluja ja Miro Lyly työskenteli yläkouluilla sekä Harjuniityn yhtenäiskoululla. Hankkeen koordinoinnista vastasi rehtori Jari Vänskä.

Ohjaajat ovat tiiviisti mukana lasten ja nuorten kouluarjessa
Ohjaajin työ on ollut pitkälti toiminnallista tekemistä yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Työpäiviin on kuulunut muun muassa ravintoon ja liikkumiseen liittyvää yksilö- tai ryhmäohjausta, liikunta- ja hyvinvointityöpajojen ja infotuntien vetämistä sekä välituntiohjausta.
Alakouluilla työskentelevä Katri on vienyt kouluille kokeiltavaksi esimerkiksi kirjastosta lainattavia sirkusvälineitä ja kouluttanut isompia oppilaita ohjaamaan välituntien leikkejä pienemmille oppilaille. Lasten kouluarjessa näkyminen on ollut tärkeää,
– Etenkin alussa olin paljon mukana liikuntatunneilla ja koulun arjessa, jotta oppilaat tutustuivat minuun ja tietävät, miksi olen koulussa, Katri kertoo.
Miro puolestaan vietti nuorten kanssa paljon aikaa muun muassa kuntosaleilla. Harjuniityssä on oma kuntosali, minne oppilaat voivat tulla ohjattavaksi esimerkiksi välitunnin aikana. Muilta kouluilta hyödynnettiin esimerkiksi yksityisten salien palveluita. Miro antoi oppilaille ohjausta kuntosalilaitteiden käytössä, teki saliohjelmia ja antoi myös liikunta- ja ravintoneuvontaa.
– Nuori voi liikkua paljonkin, mutta kun keskustellaan niin voi käydä ilmi, että muissa elintavoissa kuten syömisessä tai nukkumisessa on isojakin ongelmia. Myös ruutuaikaa on monella tosi paljon, Miro sanoo. Sitten on sellaisia nuoria, joille liikkuminen ei sinänsä ole se ongelma, vaan esimerkiksi ryhmäliikuntaa ei koeta omana juttuna, eikä siksi ole löydetty omaa lajia. Tällaisille nuorille annoin joustavasti yksilöohjausta esimerkiksi kuntosalilla, Miro jatkaa.
Ohjauksen tarpeen on voinut havaita oppilas itse, huoltaja, koulun henkilökunta tai vaikkapa oppilashuollon henkilö. Yksi tapa ohjauksen tarpeen arviointiin ovat myös Move! – mittaukset, jotka Nokialla toteutetaan 4- ja 7- luokan keväällä.
Ohjausta kaipaavat välillä myös nuoren huoltajat.
– Vanhemmilla saattaa olla vielä vanhentuneita käsityksiä esimerkiksi kuntosaliharjoittelun sopivuudesta teini-ikäiselle. Näissä tapauksissa olen voinut välittää kotiin viestiä ja kertoa, että olemme yhdessä nuoren kanssa suunnitelleet hänelle sopivat harjoitukset ja katsoneet, että nuori tekee liikeradat oikein, Miro kertoo.
Osaamattomuus voi olla este osallistumiselle
Huoltajien, opettajien tai opiskeluhuollon kautta toimintaan ohjattuja yhdistää yleensä liikkumattomuus. Miro ja Katri korostavat, että ketään ei voi pakottaa liikkumaan. Siksi liikunta- ja hyvinvointivastaavan juttusille tuleville on painotettu, että ohjauksessa tekemistä ei arvostella, ja että kaikki tekeminen on omaehtoista. Tärkeintä on, että lapsi tai nuori ymmärtäisi liikunnan ja esimerkiksi oikeanlaisen ravinnon ja riittävän unen merkityksen omalle hyvinvoinnille.
Jonkin verran on myös sellaisia lapsia, jotka tulevat ohjaukseen tietyn liikuntataidon, kuten pyörällä ajamisen, pallon kiinniottamisen, luistelun tms. oppiakseen. Taito on jostain syystä jäänyt oppimatta ja osaamattomuus tuo esteitä esimerkiksi koulu- tai välituntiliikuntaan osallistumiseen.
– Alakoululaisten kanssa keskitymme muutenkin enemmän liikuntataitojen parantamiseen, jotta he saavat itsevarmuutta liikkumiseen vapaa-ajalla ja välitunneilla. Monesti alakoululaisilla liikkumattomuudessa on kyse enemmän itseluottamuksesta kuin kiinnostuksesta liikuntaan.
Pienetkin edistymiset ovat työvoittoja
Katrin ja Miron työssä työn tulokset ovat olleet välillä hyvinkin selvästi nähtävissä.
– Syksyllä minulla oli oppilas, joka ei aluksi osannut perusliikkeitä, kuten punnerruksia tai kyykkyjä. Harjoittelimme yhdessä, ja vähitellen hän kehittyi. Yhtäkkiä huomasin, että hän teki punnerruksia ja kyykkyjä aivan sujuvasti. Tämä toi hyvän fiiliksen! Ja nyt nuori tekee kyykkyjä painojen kanssa, ja nauttii siitä, Miro kertoo.
Kaikista ei tule ohjauksen myötä aktiiviliikkujia, mutta pienetkin edistysaskeleet ovat Katrille ja Mirolle työvoittoja.
– Nuori on saattanut karttaa liikuntaa kokonaan, mutta on sitten alkanut käydä vaikkapa kerran viikossa uimassa. Sekin on jo hienoa edistystä, Miro iloitsee.
Tärkeintä on löytää oma tapa liikkua ja voida hyvin
Kumpikin ohjaaja on huolissaan nykypäivän suorituspaineisuudesta. Koululiikunnassakin oppilaiden huomio kiinnittyy usein vain liikunnasta saatavaan numeroon.
Katri ja Miro haluavat korostaa liikunnan vaikutuksia ihmisen yleiseen hyvinvointiin.
– Olen sanonut oppilaille, että jos saatte paremman numeron, se on hyvä, mutta numero on vain numero paperilla ja liikuntatunnit vain pieni osa kokonaisuutta. Tärkeämpää on, että liikutte vapaa-ajalla ja voitte hyvin, Miro summaa.
Tavoitteena toiminnan vakiinnuttaminen
Nokian kaupunki on saanut hankkeen toiminnan jatkamiseksi kehittämisavustusta myös lukuvuodelle 2025-2026. Uudella hankekaudella jatketaan aloitettua työtä peruskouluikäisten liikunnallisen aktiivisuuden lisäämiseksi sekä vahvistetaan ja vakiinnutetaan nyt luotuja peruskouluikäisten liikuntaneuvonta ja Nokian Move! -palvelupolkuja osaksi koulujen arkea. Tavoitteena on erityisesti, että jokainen koulu löytäisi omanlaisensa tavan lisätä liikettä koulun arkeen ja erityisenä painopisteenä on myös oppilaiden osallistaminen toiminnan suunnitteluun. Myös yhteistyön tekemistä paikallisten liikunta-alan toimijoiden ja urheiluseurojen kanssa pyritään vahvistamaan.
P.S. Kiinnostuitko hankkeesta ja liikunta- ja hyvinvointivalmentajan työstä? Hanke jatkuu myös seuraavana lukuvuonna ja meillä on nyt rekry auki! Katso lisätiedot Kuntarekrystä!