Ideatulva: Lähes 700 ehdotusta kulttuuripääkaupungin ohjelmaan

Tampereen ja Pirkanmaan hakuprojekti Euroopan kulttuuripääkaupungiksi innosti: pääkaupunkivuoden ohjelmaan tuli ehdotuslomakkeen ja sähköpostin kautta ideoita lähes 700 eli täsmälleen 693 kappaletta. Lisäksi vähän luonnosmaisempia ideoita on kerätty muun muassa kansalaistapahtumista vielä pari sataa lisää. Nokian kaupunki on mukana Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihaussa ja myös nokialaiset kulttuuritoimijat ovat aktiivisesti jättäneet ehdotuksiaan ohjelmahakuun.

Tampere Region 2026 kulttuuripääkaupunkihaun värikäässä logossa ovat esillä kaikki osallistuvat kunnat.

“Olemme ylpeitä ja iloisia että ohjelmahaku on herättänyt vastakaikua tamperelaisissa ja pirkanmaalaisissa. Toivottavasti saamme ehdotuksista kehitettyä korkeatasoisen ohjelmakokonaisuuden. Mailaa puristamme edelleen hillityn jämäkästi. Liialliseen hyvänolon tunteeseen ei ole varaa, koska tämä on kilpailu joka ratkeaa eurooppalaisen raadin edessä”, sanoo kulttuuripääkaupunkihaun luova johtaja Juha Hemanus.

Ohjelmaehdotuksia pääkaupunkivuodelle haettiin erillisellä lomakkeella tampereregion2026.fi -sivuilla. Avoin ohjelmahaku sulkeutui 20.10.

Haku oli avoin, joten ehdotuksia on tullut niin taiteilijoilta, taidelaitoksilta, yhteisöiltä kuin yksityishenkilöiltäkin. Yksittäisiä ehdotuksia ei avata tässä vaiheessa julkisuuteen, vaan ne ovat luottamuksellisia.

Seuraavaksi 13 eri alojen asiantuntijoista koottua ohjelmaryhmää alkaa seuloa ehdotuksia. Näiden ohjelmaryhmien tavoitteena on edistää ja jatkojalostaa hyviä ideoita ohjelmakokonaisuudeksi.

Ohjelmakokonaisuus luonnostellaan valmiiksi hakukirjaan. Hakukirja toimitetaan ensi keväänä eurooppalaiselle asiantuntijaraadille.

Ohjelmakokonaisuuteen tarvitaan uusia ohjelmaideoita, koska minkään hakijakaupungin olemassa oleva tarjonta ei riitä tittelin saamiseen. Titteli “myönnetään kaupungin normaalin kulttuurisen aktiviteetin ylittävän erityisen ohjelman perusteella”, todetaan EU:n ohjeissa hakijakaupungeille.

Tampereella kaksi kilpailijaa

Raati päättää kaksivaiheisen valintaprosessin perusteella, mikä kaupunki Suomessa saa Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelin 2026. Lopullinen valinta ratkeaa alkuvuodesta 2021.

Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihaussa on mukana yhteensä 19 kuntaa. Uusia kuntia on liittynyt hakuun vielä viime hetkillä. Viimeksi mukaan tulivat Urjala ja Kuhmoinen.

Tampereen ja Pirkanmaan lisäksi tittelistä kilpailevat Oulu ja Savonlinna. Erityisesti Savonlinnan hakuprojekti on laaja-alainen, koska mukana ovat muun muassa Mikkeli, Kuopio, Joensuu ja Lappeenranta.

Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihaun verkkosivut

Juha Hemanus, luova johtaja.
Puh. +358 44 4309769
E-mail: juha.hemanus@tampere.fi