Hyvinvointia liikunnasta erilaiseen arkeen!

Poikkeustilan aikaan monien ohjatut harrastustoiminnot ovat tauolla, eikä uimahalliin tai kuntosalillekaan pääse. Myös hyötyliikunnan määrä saattaa olla eri, kun esim. työ-/koulumatkoja ei olekaan etäpäivien vuoksi kuljettavana. Liikkumista ja omasta hyvinvoinnista huolehtimista ei kuitenkaan pidä laittaa tauolle poikkeustila-aikaan. Säännöllinen liikunta tuo rytmiä uuteen ja erilaiseen arkeen ja muuttuneessa arjessa liikunta saattaa toimia myös tuttuna ja turvallisena arjen kumppanina. Mutta miten liikkua poikkeustila-aikana?

Liikunnalla on tutkistusti paljon terveyshyötyjä sekä positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin, jonka vuoksi sitä ei tule unohtaa myöskään poikkeustila-aikoina. Poikkeustila voi antaa myös uusia virikkeitä omaan ’kaavamaisen tuttuun’, samalla salilla ja samoissa treeneissä tai ryhmäliikuntamuodoissa käymiseen.

Liikkumalla saat hyötyjä kehoon, mieleen sekä sosiaalisiin suhteisiin, niin välittömästi kuin pysyvästikin. Välittömiä eli heti liikunnan jälkeen tai sen aikana tapahtuvia muutoksia/vaikutuksia ovat mm. verenkierron vilkastuminen ja nivelten liikelaajuuden lisääntyminen, vireystilan parantuminen ja ilo sekä sosiaalisten suhteiden vahvistuminen. Nyt poikkeusoloissa on mahtava mahdollisuus tutustua omiin perheenjäseniin lisää liikunnan myötä.

Vinkkejä perheliikuntaan:

youtube- nallepaini

youtube – neuvokas perhe

Neuvokas perhe – Perheliikuntaa kotona

Neuvokas perhe – Perheliikuntaa ulkona

Suomen latu – Ulkoiluvinkkejä

Kun liikuntaa harrastaa monipuolisesti, säännöllisesti ja riittävästi – on sillä myös pidemmäntähtäimen pysyviä vaikutuksia ihmiskehoon, mieleen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Säännöllisellä liikunnalla voit muun muassa ennaltaehkäistä erilaisia pitkäaikaissairauksia, vähentää tuki- ja liikuntaelinvaivoja, kehittää tasapainoa ja liikehallintaasi -> ehkäistä kaatumisriskiäsi sekä ylläpitää muodostuneita ihmissuhteita. Vaikka nyt ei suositella lähtevän kaverin kanssa lenkille, niin voisiko sen hoitaakin niin että molemmat lenkkeilevät omassa kotiympäristössään keskustelemalla vaikkapa puhelinyhteydellä lenkin ajan? Tai voisiko jotain videopuhelusovellusta hyödyntääkin kaverin kanssa yhdessä jumppaamiseen? Ja mikäli sinulla on ikävä tuttua ohjaajaasi, niin monet liikuntastudiot näyttävät nyt jumppia Livenä verkossa, voit siis viettää virtuaalisesti aikaa sinulle tutun ohjaajan parissa.

Mikä sitten on riittävää liikkumista?

UKK-instituutin laatimat liikkumisen suositukset eri-ikäisille kertovat terveyden kannalta riittävän viikoittaisen/päivittäisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa. Alta löydät linkit eri kohderyhmille tehtyihin artikkeleihin, joissa on koottuna linkkivinkkejä netin liikuntatarjontaan eri-ikäisille ja eri aiheista kinnostuneille.

Klikkaa:

Lasten ja nuorten linkkivinkit

Aikuisten ja ikääntyneiden linkkivinkit

Vinkkejä erityisryhmien liikuntaan:

Pyörätuolijumppaa jumppakuminauhalla – Suomen paralympiakomitea

Kuntokuun liikuntavinkit poikkeusoloihin – Suomen paralympiakomitea

Kahvakuulailua, tanssia, venyttelyä ja lihaskuntotreeniä- Vipinä ja Treenaakotona.com

Luustokuntoutujan kotivoimisteluvideot – Luustoliitto

Nivelystävällistä liikettä – Suomen Reumaliitto ry

Monipuoliset jumppakortit – Suomen paralympiakomitea

Liikuntaopastusta hengityssairaalle – Boehringer Ingelheim & Hengitysliitto

Ja ei kun liikkumaan!

Liikunta-alan toimija! Puuttuiko sinun liikuntavinkit listalta, mutta haluaisit ehdottomasti ne sinne liikuttamaan nokialaisia -ei hätää, ota yhteyttä sivun oikeassa reunassa oleviin yhteystietoihin – näitä artikkeleita on mahdollisuus päivittää!