Hinttalan vilkas kulttuurikesä käynnistyy

Hinttalan kotiseututalo on kesäaikaan vilkas museoalue kaupungin keskustassa. Ohjelmaa järjestävät erityisesti nokialaiset kulttuurijärjestöt ja -toimijat yhteistyössä kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa. Tuttuun tapaan luvassa on myös muutamia vierailijoita kauempaakin. Kesän kulttuuritarjonnassa on huomioitu kaikenikäiset. Tunnelmallisessa Café Hinttalassa voi nauttia kotoisista leivonnaisista, ja kahvilasta onkin muodostunut keskeinen kohtaamispaikka kesäaikaan. Kotiseutumuseolla työskentelevät kaupungin kesätyöntekijät kertovat sekä alueen historiasta että muista mielenkiintoisista vierailukohteista Nokialla. Ohjelmakausi käynnistyy tiistaina 5.6..

Museotunnelmaa ja taidetta kauniissa miljöössä
Miksi juuri Hinttalasta on tullut kotiseutumuseo ja millaisia tarinoita pihapiiriin liittyy? Näihin ja muihin kysymyksiin vastaavat alueella työskentelevät kesäoppaat, joiden opastetulle kierrokselle pääsee milloin vain pyydettäessä ja aina lauantaisin klo 13. Alkuperäisellä paikallaan sijaitseva Hinttala kertoo 1800-luvun talonpoikaiskulttuurista.

Pihapiirin aitoissa järjestetään vaihtuvia kuvataide- ja käsityönäyttelyitä. Lähes 20 eri näyttelyä tarjoavat mahdollisuuden pysähtyä taiteen ääreen eri teemojen merkeissä. Näyttelyistä voi myös hankkia uniikkeja taideteoksia ja kodin käyttötekstiilejä sekä monenlaisia tuliaisia.

Musiikki soi pihapiirissä
Konsertteja Hinttalassa järjestetään kahdesti viikossa, keskiviikkoiltaisin ja sunnuntaiaamupäivisin. Hinttala soi -kesäkonserttien sarjan aloittaa Nota Bene 6.6. klo 18, ohjelmistossa on perinteistä naiskuoromusiikka sekä kevyempää iskelmää. Seuraavalla viikolla 13.6. on vuorossa Hinttalan kesän suurimpiin tapahtumiin lukeutuva Nokian Harmonikkakerhon konsertti.

Nokian seurakunnan yhteislauluhetkiä vietetään pihapiirissä su 17.6., 8.7. ja 5.8. klo 14, sateen sattuessa tilaisuudet järjestetään museopirtissä.

Kahvilan suosittujen sunnuntaibrunssien yhteydessä järjestetään pienimuotoisia konsertteja. Ensimmäisenä on vuorossa Welmut keveillä, kesäisillä lauluillaan sunnuntaina 10.6. klo 10.30. Kesän mittaan kuullaan myös klassista sekä kansanmusiikkia. Brunssi on maksullinen ja ennakkovarausta kahvilasta suositellaan, mutta konsertteihin kuten muihinkin Hinttalan tapahtumiin on vapaa pääsy.

Hinttalassa viihtyvät kaikenikäiset
Lasten kanssa kesäpäivän voi aloittaa satujoogassa (7.6., 14.6., 28.6.), Uulun musiikkityöpajassa (5.7., 26.7.) tai Nukketeatteri Nirunarun (19.7.) esityksissä. Kandee mennä kalaan -kädentaitojen pajoihin voi osallistua heti ensimmäisellä viikolla ti-su klo 13-15. Omatoimiverstaalla voi kuka tahansa toteuttaa nikkarointiunelmansa vaikkapa tekemällä keppihevostallin tai linnunpöntön. Kierrätysmateriaali on vapaasti käytettävissä ja työkaluja voi lainata kesäoppailta. Alle 13-vuotiaat työskentelevät verstaalla oman aikuisen kanssa.

Tai Chi -voimistelutuokiot ovat ohjelmiston kestosuosikkeja. Tänä vuonna Tai Chita harrastetaan tiistaisin klo 11-12.30, mukaan voi tulla viikoittain tai vaikkapa vain kokeilemaan.

Nokialaiset eläkejärjestöt järjestävät alueella useammankin tilaisuuden.  Nokian Eläkeläiset ry:n ulkoilu- ja virkistäytymispäivä järjestetään to 7.6. klo 13, ja yhdistyksen ohjelmaryhmä esiintyy ke 20.6. klo 18 Hinttala soi -illassa. Nokian Eläkkeensaajat ry:n ohjelmallinen ilta on vuorossa ke 27.6. klo 18. Kaikille avoimessa Eläkeväen kesäpäivässä (4.7. klo 13) lauletaan, lausutaan ja esitetään sketsejä, esiintyjäryhmät tulevat viidestä nokialaisesta eläkejärjestöstä.

Hinttalan kotiseututalo
Nokianvaltatie 5, 37100 Nokia

Avoinna ti-pe klo 10-18 ja la-su klo 10-15:
Museopirtti ja näyttelyaitat 5.6.-12.8.2018
Café Hinttala 10.5.-26.8.2018
Juhannuksena 22.-24.6. alue on suljettu.

Hinttalan kesäoppaat p. 050 395 8801
Café Hinttala p. 045 224 2204