Hinttalan kesä on tulvillaan ohjelmaa

Hinttalan pihapiiri täyttyy jälleen monipuolisesta ohjelmasta, jota järjestetään kesäkaudella lähes päivittäin. Näyttelyaitoissa on viikoittain vaihtuvia taidenäyttelyitä ja käsityöläisten pop up -kesäpuoteja. Museolla voi tutustua alueen historiaan oppaan kanssa. Hinttalan kotiseutumuseo, kahvila ja näyttelyaitat ovat avoinna 6.6. - 27.8. ti - pe 10 - 18 ja la - su 11 - 18 sekä konsertti-iltoina torstaisin klo 19 saakka, juhannusviikolla alue on suljettu to 22.- su 25.6. Hinttalan toiminnasta vastaa kaupungin kulttuuripalvelut.

Hinttalan kesä on jälleen tulvillaan ohjelmaa: musiikkia, pienoisnäytelmiä, kirjallisuustilaisuuksia, lasten ohjelmaa, näyttelyitä ja käsityöläisten kesäpuoteja. ”Ohjelmiston valmistelussa huomioimme Hinttalan miljöön, eri-ikäiset yleisöt sekä kaupunkilaiset ja matkailijat. Tapahtumiin on vapaa pääsy eikä niihin pääsääntöisesti tarvitse ilmoittautua etukäteen”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti kaupungin kulttuuripalveluista. ”On hienoa, että nokialaiset esiintyjät kysyvät vuosittain Hinttalan esiintymisaikoja jo hyvissä ajoin. Mukana on tänäkin kesänä esiintyjiä kotikaupungista ja kauempaa”, Keltti jatkaa. Hinttalassa työskentelee kaksi kulttuuripalvelujen kesätyöntekijää. ”Kesäoppaamme ovat valmistelleet kesäkautta kanssamme. Kahvila on tärkeä osa Hinttalan kesää ja yhteistyö kahvilayrittäjien kanssa onkin ollut mainiota”, Keltti iloitsee.

Monenlaista mukavaa tekemistä lapsiperheille

Lapsiperheille on luvassa musiikkia ja satutunteja (7.6., 14.6.). Kesän juhliin saa vinkkejä Pirkan opiston lettipäivässä (7.6.), jolloin voi kokeilla erilaisia lettejä ja saada itselleen lettikampauksen. Koko perheelle sopivia musiikkituokioita ovat Roskaduon konsertti (18.6.) ja Pikku Kakkosesta tuttu Soiva syli -muskarikonsertti (4.7.) Hinttalassa voi myös tehdä itse jousipyssyn aivan alusta asti jousipyssypäivinä (11.7., 23.7., 25.7. ja 1.8.)  tai soittimia kierrätysmateriaaleista Soitinhupia -pajassa (18.7.) Keppihevosrata ja omatoimiverstas ovat avoinna koko kesäkauden, omatoimiverstaalla voivat nikkaroida kaiken ikäiset.

Musiikkia, kirjallisuutta ja pienoisnäytelmiä

Kirjallisuustilaisuudet hemmottelevat kirjallisuuden ystäviä. Kirjapiiri (14.6., 19.7., 16.8.) novellihetket (21.6., 12.7., 9.8.) ja runotilaisuudet (5.7., 26.7., 2.8.) ovat parhainta rentoutusta; tekstejä voi kuunnella ja keskusteluun osallistua vaikkapa käsitöitä tehdessä.

Torstai-iltaisin Hinttala soi. Konserteissa esiintyy nokialaisia ja pirkanmaalaisia kokoonpanoja, luvassa on esimerkiksi folkahtavaa suomipoppia, vanhempaa ja kevyempää suomirokkia, kuorolaulua sekä harmonikka- ja puhallinmusiikkia. Konserttisarjan avaa usvaista katupoppia soittava SUMUA-duo, mukana Voice of Finlandistakin tuttu Marjo Eriksson. Konsertteja järjestetään 8.6. – 24.8. (ei 22.6. ja 3.8.), kahvila palvelee konsertti-iltoina klo 19 saakka. Musiikkia on luvassa torstai-iltojen lisäksi muulloinkin kuten iltapäiväkahvien aikaan. Pirkan opisto järjestää Harmonikkapäivän ti 27.6. iltapäivällä.

Vanhan piirongin aarteita (30.7.) on runoja täynnä tunnetta ja kuohua, elämän janoa ja iloa. Kotileikki -pienoisnäytelmä ja lyhytmonologi (6.8.) esitetään esineteatterin keinoin. Kotileikki kertoo elämän eri kodeista ja niiden jättämistä muistoista kahden yhdeksänkymppisen naisen elämässä.

Hinttala on mukana Vanhat talot -tapahtumassa la 10.6. klo 11 – 17. Viiden eläkeläisjärjestön yhteinen, perinteinen Eläkeväen kesäpäivä on 28.6. ja Nokian Eläkkeensaajat ry:n ohjelmallinen iltapäivä 6.7. Taijita voi harrastaa jälleen perjantaisin 9.6.–11.8. (ei 23.6.) Helmiina Kauhasen johdolla. Kesäkauden loppupuolella Nokian Karjala-Seura järjestää karjalaiset markkinat (20.8.)

Opastuksia, näyttelyitä ja käsityöläisten kesäpuoteja

Kesäoppaiden museokierroksia on lauantaisin klo 13, opastuksia tehdään myös päivittäin vierailijoiden toiveiden mukaan. Tarinoita Suomen tietäjistä -teemaopastuksia järjestetään 11.6., 16.7. (ei ennakkotiedoissa mainittuna 9.7.) ja 6.8. Hinttalassa on myös kaksi teemanäyttelyä: Luhti -näkökulmia aikaan sekä Menneen ajan ruoat -näyttely. Näyttelyaitoissa vaihtuvat kuvataidenäyttelyt ja käsityöläisten kesäpuodit viikoittain. Niistä voi ostaa uniikkeja taideteoksia, kodin käyttötekstiilejä sekä monenlaisia tuliaisia.

Päivitetyt ohjelmatiedot löytyvät tapahtumakalenterista

Hinttalan päivitetyt ohjelmatiedot löydät Menokoneesta. Huomaa, että tapahtumat ja näyttelyt on listattu Menokoneessa erikseen. Ajankohtaiset ohjelmatiedot löytyvät myös Nokian kaupungin verkkosivuilta.

Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori