Helmikuu täyttyy lastenkulttuurista Lasten Pirkkasilla

Lasten Pirkkaset -lastenkulttuurikuukausi on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurifestivaali. Nokialla tapahtumia on järjestämässä useita eri tahoja. Teemakuukausi käynnistyy kaupunginkirjaston Harry Potter-päivällä, Taidetalo täyttyy saduista ja kirjoista tutut Maukka ja Väykkä saapuvat Kerholaan Musiikkiteatteri Kapsäkin esityksessä. Tämän vuoden yhteinen teema on "Sanoilla seikkailuun".

Olipa kerran ja mitä sitten tapahtuikaan? Mistä sanat oikein tulevat ja kuka keksii tarinat? Lasten Pirkkasten vuoden 2018 teema ”Sanoilla seikkailuun” kannustaa sekä lapsia että aikuisia tarttumaan kirjoihin ja tutkimaan tarinoita. Lasten Pirkkaset -lastenkulttuurikuukausi on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurifestivaali, joka järjestetään vuosittain helmikuussa. Kuukauden aikana järjestetään eri taiteenalojen tapahtumia, esityksiä, kursseja, näyttelyitä ja paljon muuta lapsille ja perheille ympäri Pirkanmaata. Vuoden 2018 teema valikoitui mukaan sanataiteen, satusetä Topeliuksen juhlavuoden ja lukemisen merkityksen korostamiseksi. Tarinoiden lukeminen ja kuunteleminen innostaa kaikenikäisiä mielikuvitteluun, leikkiin ja uusiin tarinoihin.

Nokialla Lasten Pirkkasten tapahtumia järjestää useita toimijoita

Lasten Pirkkaset käynnistyy Nokialla kaupunginkirjaston Harry Potter-päivällä torstaina 1.2., kun kirjasto muuttuu velhokoulu Tylypahkaksi kokonaiseksi illaksi. Tuolloin voi selvittää mm. velhonimensä, osallistua ennustuspajaan ja valmistaa taikaliemipajassa suosittua slime-limaa. Pirkkasten kiertävä esiintyjä Sanataideyhdistys Yöstäjä saapuu Nokialle kaksikin kertaa ja esityksen voi nähdä Linnavuoren kirjastolla pe 2.2. ja pääkirjastolla la 10.2.. Mukavaa talvista puuhaa on luvassa esimerkiksi MLL:n Nokian yhdistyksen retkellä NoU:n majalle ti 6.2. aamupäivällä. Nokian seurakunta järjestää tänäkin vuonna Mukkelis Makkelis -tapahtumat Tottijärvellä su 11.2. ja Linnavuoressa su 18.2. ja Nokian Mammojen Perheparkki 7.2. on satuteemainen. Musiikkikoulu Josette järjestää useammankin musiikista ja tarinoista ammentavan tilaisuuden ja esimerkiksi la 3.2. soitinesittelykonserttiin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Tapahtumia Nokialla onkin luvassa lähes päivittäin.

Taidetalo täyttyy sydäntalvella saduista

Satukuvituksia -näyttelyssä on esillä tunnettujen lastenkirjojen kuvittajien muutamia alkuperäisteoksia, jotka ovat lainassa Lastenkirjainstituutilta. Kristiina Louhi tunnetaan erityisesti Aino- ja Tomppa-kirjojen kuvittajana, Hannu Taina taas Uppo-Nallen kuvittajana. Lisäksi lainassa on Markus Majaluoman teoksia Heinähattu ja Vilttitossu-teoksista. Yläkerrassa esitellään tuttuja satuja Nokian Kuvataiteilijat ry:n herkullisen värikkäässä Satuvintti-näyttelyssä. Näyttelyt ovat avoinna 30.1.-4.3. ti, to ja pe 10-16, ke 10-18 ja su 11-15, ryhmille ennakkovarauksella p. 050 395 8817 myös aukioloaikojen ulkopuolella.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään kuvittaja Kristiina Louhen haastattelutilaisuus ”Ihan kuin meillä kotona! – Kristiina Louhen Aino- ja Tomppa-kuvakirjojen värikäs arki”. Lastenkirjakriitikko Päivi Heikkilä-Halttunen haastattelee Kristiina Louhea yleisölle avoimessa tilaisuudessa Kerholassa su 4.2. klo 14-15. Lapsille järjestetään tilaisuuden ajaksi sirkusparkki yhteistyössä Nokian Näyttelijäyhdistyksen kanssa.

Tapahtumiin on pääsääntöisesti vapaa pääsy. Päivitetyt tapahtumatiedot ja varausohjeet koko maakunnan tapahtumista löytyvät osoitteesta www.tampere.fi/lastenpirkkaset sekä Menoinfosta.