Etkot kirjastossa – Linnavuoren kirjasto 70v

Linnavuoren kirjasto täyttää 70 vuotta!
Ohjelmassa mm. Linnavuoren koulun kuoro sekä Linnavuoren tehtaiden Ukkometsot kuoro.

Kirjastot ympäri Suomen kutsuvat koko kansan Linnan juhlien etkoille kirjastoihin 5.12.2017 juhlimaan satavuotiasta Suomea. Meillä Nokialla on paljon muutakin syytä juhlaan, sillä Nokian kaupunki täyttää samaan aikaan 80- ja Linnavuoren kirjasto 70 vuotta.

Lämpimästi tervetuloa juhlimaan kanssamme 70–vuotiasta
Linnavuoren kirjastoon (Linnavuorentie 12) tiistaina 5.12. klo 12.30-15.00.

Ohjelma:
Tervetuloa!
Kahvit
Linnavuoren koulun oppilaat laulavat klo 12.30.
Omatoimikirjaston käytön opastusta
Mahdollista muuta ohjelmaa

Näin syntyi maailman paras Linnavuoren kirjasto:

Linnavuoren piirikirjasto aloitti toimintansa 20.11.1947. Aloite kirjaston perustamiseen tuli sodan aikana kylään perustetulta tehtaalta, joka oli silloiselta nimeltään VALMET. Tehdas omisti noin 400 nidettä käsittävän kirjavaraston, jonka se lahjoitti Nokian kauppalalle. Ehtona oli, että kauppalan ylläpitämä kirjasto perustettaisiin. Kylään oli valmistunut syksyllä 1947 uusi koulurakennus. Sieltä kirjasto sai käyttöönsä kokoelmahuoneen. Näin syntyi Linnavuoren kirjasto.

Kirjasto siirrettiin vuonna 1952 koulun tilanahtauden vuoksi sodan aika-na tehtyyn sairaalarakennukseen. Rakennus on nykyisin päiväkotina. Koululle kirjasto palasi vuonna 1959 toimien siellä aina vuoteen 1982 asti. Uusi kirjastotila saatiin Liiketalon toisesta kerroksesta, jossa kirjasto toimi 26 vuotta. Uusiin tilaviin toimitiloihin Vuorenhoviin kirjasto muutti 19.1.2009.

Linnavuoren sivukirjasto sai ensimmäisen yhteisen päätoimisen kirjastonhoitajan Koskenmäen sivukirjaston kanssa v. 1975. Viisi vuotta myöhemmin Linnavuoren sivukirjasto sai oman kirjastonhoitajan, jolloin kirjasto alkoi olla avoinna neljänä päivänä viikossa.
Kirjasto siirtyi ATK-lainaukseen 1.5.1994.
Asiakkaat saivat käyttöönsä Internetin vuonna 1998.
Omatoimikirjasto käyttöön 2017.