Emäkosken silta uusitaan Nokialla – uusi silta käytössä vuonna 2020

Nokian keskustassa sijaitseva Emäkosken silta uusitaan ja nykyisen sillan purkutyöt käynnistyvät elokuun 2018 lopussa. Uusi silta rakennetaan aiempaa pidempänä kaarisiltana ja silta levenee nelikaistaiseksi. Sillan purku- ja rakennustyöt vaikuttavat keskustan liikennejärjestelyihin vuoden 2020 kesään asti, jolloin uuden sillan arvioidaan olevan valmis.

Ilmakuva Nokian keskustasta. Kuvaa hallitsee Nokian Renkaiden punatiiliset tehdasrakennukset ja niiden vieressä oleva Emäkosken silta, joka ylittää sinisen Nokianvirran.

Emäkosken silta ylittää Nokianvirran ja on yksi kaupungin pääväylistä, josta kulkee yli 16 000 autoa vuorokaudessa. Siltahanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, jotta sillan toinen puoli voidaan pitää auki liikenteelle. Liikennejärjestelyt kevyen liikenteen osalta muuttuvat ja yksi väylä sillan yli pidetään avoinna jalankulkijoille ja pyöräilijöille koko hankkeen ajan.

Nokian kaupunki on selvittänyt nykyisen, vuonna 1957 valmistuneen Emäkosken sillan rakenteiden kuntoa. Kuntotutkimusten mukaan mm. sillan tukirakenteissa on merkittäviä raudoituksen ruostevaurioita sekä betonirapautumia. Myös sillan vedeneritys on puutteellinen, joka aiheuttaa lisävaurioita betonirakenteisiin.

”Olemme vertailleet sillan remontoimisen ja uudelleenrakentamisen elinkaarikustannuksia ja uuden sillan rakentaminen on kustannustehokkaampi ratkaisu kuin vanhan korjaaminen. Uuden sillan kannen pituus kasvaa noin 79 metristä 91 metriin ja samalla Emäkoskentien jyrkkyys loiventuu. Uusi silta on myös nykyistä siltaa reilun metrin leveämpi. Tällä saamme ajokaistojen määrää kasvatettua neljään ja silti kevyen liikenteen väylät säilyvät ajokaistojen molemmilla puolilla”, kertoo yhdyskuntatekniikan päällikkö Jouni Saranpää.

Uusi silta parantaa liikenneturvallisuutta, sillä se toteutetaan kaksiosaisena ja sillan keskelle tulee keskikaide. Emäkosken sillan rakennusurakoitsijaksi on valittu tarjouskilpailun perusteella Kreate Oy.

Lisätietoja:
yhdyskuntatekniikan päällikkö Jouni Saranpää, puh. 03 5652 0690