Emäkosken koulun Ahtisaari-päivät huipentuivat Nokian kaupungin tekemään lahjoitukseen

Nokian kaupunki on tehnyt 5000 euron lahjoituksen CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin Rauhanrahastoon. Lahjoituksen julkistamistilaisuus järjestettiin Emäkosken koululla 20.3.2024.

– Rauhantyön tarpeelle ei valitettavasti ole nähtävissä loppua, Nokian kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arja Laitinen perustelee lahjoituksen tekemistä. – Kireä maailmanpoliittinen tilanne heijastuu myös suomalaisten arkeen. Kutsumme Suomen kunnat ja muut yhteisöt tukemaan CMI:n arvokasta työtä ja samalla kunnioittamaan rauhannobelisti, presidentti Martti Ahtisaaren elämäntyötä, Laitinen jatkaa.

– Nokialla nähdään rauhanvälityksen ja konfliktinratkaisun merkitys suomalaisille, CMI:n varainkeruusta vastaava Riikka Kämppi kiittelee Nokian kaupungin aloitetta. – Lahjoitukset Rauhanrahastoon tukevat Martti Ahtisaaren perustamaa järjestöä, joka edistää parhaillaan yli 20 vuoropuhelua rauhan puolesta ympäri maailmaa.

Lahjoituksen ajankohta osuu sattumalta samaan aikaan Nokian Emäkosken koululla pidettävien Ahtisaari-päivien kanssa.

– Oli hieno yhteensattuma, että koulumme oli hakenut Ahtisaari-päiviä tälle keväälle, ja että samaan aikaan kaupungin johto oli keskustellut lahjoituksesta CMI:lle. Lahjoituksen tekeminen oli hieno päätös hyvin onnistuneelle tapahtumalle, Emäkosken rehtori Mari Larikko iloitsee.

Emäkosken koulussa harjoiteltiin konfliktinratkaisua

CMI:n Ahtisaari-päivät pyrkii tekemään konfliktinratkaisusta kansalaistaidon. Oppilasyhteistyön aikana CMI:n asiantuntijat vierailevat useamman kerran oppilaitoksessa ja järjestävät osallistujille luentoja, työpajoja ja simulaatioita. Vuonna 2024 Ahtisaari-päivillä on 13 yhteistyöoppilaitosta 15:ssä eri kaupungissa.

Ahtisaari-päivät on vieraillut Emäkosken koululla kolmesti maaliskuun 2024 aikana. Tämänkertaisen vierailun aikana järjestettiin konfliktisimulaatio, jossa osallistujat pääsivät vaikuttamaan kuvitteellisen, kuivuuden aiheuttaman konfliktitilanteen eri vaiheisiin ja neuvottelemaan rauhansopimuksesta.

CMI edistää rauhaa ympäri maailmaa

CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin Rauhanrahasto on perustettu CMI:n toiminnan jatkuvuuden ja Martti Ahtisaaren elämäntyön turvaamiseksi. Rahaston tuotot vahvistavat CMI:n kykyä reagoida nopeasti muuttuviin kriisitilanteisiin.

CMI tekee töitä konfliktien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi neljällä maantieteellisellä alueella.