Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa ke 22.3.

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 22.3. ja päättyy tiistaina 28.3. Ennakkoäänestys kestää viikon. Äänioikeutetut voivat äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla. Äänestäjällä tulee olla mukana henkilöllisyystodistus.

Ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat Nokialla

Nokialla voi äänestää ennakkoon kolmessa paikassa: kauppakeskus Citymarketissa (Nuijamiestentie 5), Prismassa (Yrittäjäkatu 10) sekä uutena kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa (Härkitie 6). Virran äänestyspiste sijaitsee ensimmäisen kerroksen yhdistetyssä Paja ja Mylly -tilassa. Käynti Virran ennakkoäänestyspisteeseen tapahtuu Välikadun puolelta kirjaston ollessa suljettuna. Virran ennakkoäänestystila on esteetön. Invapysäköintipaikat sijaitsevat suoraan Välikadun sisäänkäynnin edessä.

Nokian kaikki ennakkoäänestyspaikat ovat auki arkisin kello 9–20 ja viikonloppuisin kello 10–16.

Kaikki yleiset ennakkoäänestyspaikat löytyvät oikeusministeriön sivuilta

Myös lapset ja nuoret pääsevät harjoittelemaan äänestämistä

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa järjestetään ennakkoäänestyksen yhteydessä myös lasten ja koululaisten vaalit, joissa lapset pääsevät tutustumaan äänestämiseen ja äänestämään kirjaston tulevasta ohjelmasta. Lasten ja alle 18-vuotiaiden nuorten vaalit ovat hyvä tapa tutustuttaa lapset ja nuoret yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoihin samalla kun aikuiset äänestävät eduskuntavaaleissa. Nokian lasten ja nuorten vaalit eivät ole poliittiset, vaan äänestyksellä vaikutetaan kirjastossa järjestettävään, lapsille ja nuorille suunnattuun ohjelmaan.

Nokian kaupunki on sitoutunut UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -malliin, jonka tarkoituksena on varmistaa, että lasten oikeudet tulevat pysyväksi osaksi kunnan toimintaa. Lisäksi halusimme, että kirjasto- ja kulttuuritalo Virran uuteen ennakkoäänestyspaikkaan on mahdollisimman helppo tulla osana muuta arkea, esimerkiksi lapsen kanssa kirjastossa käydessä. Tässä yhdistyvät ennakkoäänestyksen saavutettavuus, demokratiakasvatus ja lasten oikeus vaikuttaa heitä koskevaan kirjaston ohjelmaan, kertoo keskusvaalilautakunnan sihteeri Minni Leskinen.

Äänioikeus eduskuntavaaleissa

Jokainen, viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen on asuinpaikastaan riippumatta äänioikeutettu eduskuntavaaleissa.

Äänestäjällä on oikeus äänestää eduskuntavaaleissa oman kotikunnan mukaan määräytyvän vaalipiirin ehdokasta. Nokia kuuluu Pirkanmaan vaalipiiriin ja nokialaiset äänestävät Pirkanmaan vaalipiirin ehdokkaita. Kotikunta, jonka mukaan vaalipiiri määräytyy, on se kunta, jossa äänestäjän virallinen kotipaikka oli perjantaina 10.2.2023.

Vaalipäivänä 2.4.2023 voi äänestää vain oman äänestysalueen äänestyspaikassa, joka määräytyy myös sen mukaan, mikä on ollut äänestäjän virallinen kotipaikka 10.2.2023. Ennakkoäänestyksessä vastaavaa rajoitusta ei ole, vaan jokainen Suomen kansalainen voi äänestää minkä tahansa kunnan alueella sijaitsevassa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa.

Oman vaalipiirin ja äänestysalueen voi tarkastaa kotiin lähetetystä tai sähköisesti Suomi.fi Viestit-palveluun lähetetystä äänioikeusilmoituksesta.

Ajokortti, passi tai muu kuvallinen todistus henkilöllisyydestä mukaan äänestyspaikalle

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalitoimitsijalle selvityksen henkilöllisyydestään. Henkilöllisyyden voi todistaa esim. ajokortilla, passilla, kuvallisella KELA-kortilla tai poliisin antamalla henkilökortilla. Jos äänestäjä ei omista henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hän voi saada poliisilaitokselta maksuttoman, väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Väliaikaista henkilökorttia varten tarvitaan kaksi valokuvaa.

llmoitusta äänioikeudesta ei tarvitse ottaa mukaan ennakkoäänestyspaikkaan.

Eduskuntavaaliehdokkaat

Tiedot Pirkanmaan vaalipiirin ehdokkaista ja numeroista.

Nokialle on myös pystytetty perinteiset ulkovaalimainostelineet tutuille paikoille.

Lisätietoa eduskuntavaaleista

Lisätietoa aluevaaleista löytyy muun muassa  oikeusministeriön vaalit.fi -sivustolta.

Vaalit.fi -sivustolla voi myös seurata ennakkoäänestyksen vilkkautta. Ennakkoäänestysaikana sivuille päivitetään tunnin välein tietoja ennakkoon äänestäneiden määrästä kunnissa, vaalipiireissä ja koko maassa.