ECO3-yritysalue kasvaa – Tampereen Hyötypaalaus Oy rakentaa uuden kierrätyslaitoksen Nokialle

Kaupan ja teollisuuden kierrätysmateriaalien käsittelyyn erikoistunut Tampereen Hyötypaalaus Oy laajentaa toimintaansa Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueelle. Yritys rakentaa uuden laitosalueen muovien, pahvien ja papereiden vastaanottoa ja käsittelyä varten.

Nokian kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen (vas.) ja elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen sekä Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala (oik.) toivottivat Tampereen Hyötypaalaus Oy:n toimitusjohtaja Lauri Jokisen (toinen oik.) seisovat vierekkäin Nokian virastotalolla.

Tampereen Hyötypaalaus on ostanut Nokian kaupungilta noin 8000 m²:n tontin syyskuussa 2018. Lisäksi yritys vuokraa viereisen, noin 4000 m²:n, tontin. Tonteille sijoittuu uusi laitosalue, johon rakennetaan toimisto- ja hallitilaa. Kierrätyslaitos vastaanottaa muovia, paperia ja pahvia kaupan ja teollisuuden toimijoilta. Materiaalit käsitellään isolla paalaimella ja toimitetaan jatkokäyttöön eri teollisuuden aloille.

”Toimitamme raaka-aineita kierrätyspahvin ja –paperin sekä pehmopaperituotteiden valmistukseen. Muoveista noin puolet menee vientiin ja ne hyödynnetään muun muassa autoteollisuudessa. Isot, tiiviit paalit ovat kustannustehokas ja ympäristöystävällinen tapa kuljettaa eri materiaaleja jatkojalostukseen”, kertoo Tampereen Hyötypaalaus Oy:n toimitusjohtaja Lauri Jokinen.

Tampereen Hyötypaalaus on perustettu vuoden 2017 lopussa ja on Sastamalassa toimivan Vammalan Hyötykeräys Oy:n ja Tampereella sekä Vantaalla toimivan Suomen Paalauskeskus Oy:n tytäryhtiö. Konserni työllistää yhteensä noin 15 henkilöä.

”Tampereen Hyötypaalaus pystyy paremmin palvelemaan jätehuolto- ja keräysyhtiöitä toiminnan laajentamisen ja laitosinvestoinnin myötä. Tarjoamme paperiteollisuudelle logistiikkapalveluita, jolloin vastaamme kierrätysmateriaalien varastoinnista ja oikea-aikaisista toimituksista paperitehtaille. ECO3-alueen keskeinen sijainti ja hyvät liikenneyhteydet raskaalle kalustolle mahdollistavat tehokkaan logistiikan”, kuvaa Suomen Paalauskeskuksen toimitusjohtaja Ari Ikäheimonen.

”Tampereen Hyötypaalauksen kierrätyslaitos täydentää erinomaisella tavalla ECO3-konseptia teknisten kiertojen osalta. Yritys tuo lisäarvoa alueen muille toimijoille sekä elinvoimaa ja kasvua Nokian kaupungille”, kiittää Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Sakari Ermala, Verte Oy, puh. 050 583 4233
toimitusjohtaja Lauri Jokinen, Tampereen Hyötypaalaus Oy, puh. 050 555 9352

ECO3-yritysalue
ECO3-yritysalueelle on rakentumassa teollisen mittakaavan uudenlainen ja monialainen bio- ja kiertotalouden liiketoiminta-alue. ECO3 sijaitsee Kolmenkulman alueella Nokialla. Kansallisesti merkittävä osaamiskeskittymä toimii samalla demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy kehittää yhteistyössä yritysten sekä korkeakoulujen kanssa. www.eco3.fi