Biojätteen keräysvelvoite tulee voimaan 1.9.

Onko biojätteen käsittely asuinkiinteistöllä miettitty jo? Onko se oma biojätteenkeräysastia, kimppa-astia vai kompostori?

Biojätteen keräysvelvoite laajenee koskemaan kaikkia asuinkiinteistöjä, myös vapaa-ajan asuntoja, yli 10 000 asukkaan keskustaajamassa Tampereella, Kangasalla, Lempäälässä, Nokialla, Pirkkalassa ja Ylöjärvellä 1.9.2023.

Biojätteen erilliskeräysvelvoitteen määräaika koskee 1–4 asunnon kiinteistöjä eli omakotitaloja, paritaloja, pieniä taloyhtiöitä ja vapaa-ajan asuntoja. Sen, kuuluuko kiinteistösi velvoitteen piiriin, voi tarkistaa osoitteella jätelautakunnan ylläpitämästä kartasta.

Voit myös kompostoida biojätteen kompostorissa, joka voi olla kiinteistön oma tai lähikiinteistöjen yhteinen. Kompostoinnista on tehtävä ilmoitus jätehuoltoviranomaiselle. Tällöin kiinteistön ei tarvitse liittyä biojätteen keräykseen. Kompostointi-ilmoituksen tekemiseen sähköinen linkki ja pdf-lomake, sekä ohjeet löytyvät alueellisen jätehuoltolautakunnan sivuilta.