Astetta alemmas -energiansäästökampanja alkaa – Nokian kaupunki varautuu säästötoimiin

Valtakunnallinen Astetta alemmas -energiansäästökampanja alkaa 10.10. Sähköstä voi talven aikana tulla pulaa. Nyt onkin tärkeää miettiä omia kulutustottumuksia ja pyrkiä vähentämään sähkön käyttöä erityisesti kulutushuippujen klo 8-10 ja 16-18 aikaan. Nokian kaupunki on omissa kiinteistöissään tehnyt pitkäjänteistä työtä energiatehokkuuden parantamiseksi. Syksyn aikana on kartoitettu, onko vielä löydettävissä uusia energiansäästökohteita. Päätöksiä säästötoimista ei ole vielä tehty.

Astetta alemmas -energiansäästökampanja alkaa energiansäästöviikon viettämisellä. Kampanjassa on mukana lähes 550 eri tahoa yrityksiä, kuntia ja muita toimijoita. Nokian kaupunki osallistuu energiansäästöviikolle nyt ensimmäistä kertaa.

– Koemme, että juuri nyt on tärkeää kannustaa asukkaita ja yrityksiä miettimään omia säästötoimiaan. Toimet torjuvat mahdollista energiapulaa ja tuovat lisäksi säästöä omaan sähkölaskuun, kannustaa energia- ja ilmastoasiantuntija Satu Heino.

Energiatehokkuutta parantavia toimia on tehty jo pitkään – lisätoimet harkinnassa

Nokian kaupunki on tehnyt pitkäjänteistä työtä energiatehokkuuden parantamiseksi ja fossiilisten energialähteiden korvaamiseksi uusiutuvilla. Kaupunki on ollut vuodesta 2008 alkaen mukana Kuntien energiatehokkuussopimuksessa, jossa on tavoitteena 7,5 prosentin energiansäästö vuoteen 2025 mennessä. Nokian kaupunki on jo nyt saavuttanut vuodelle 2025 asetetun tavoitteen.

– Parhaillaan käymme läpi kaupungin kiinteistöjen lämmityksen ja ilmanvaihdon säätöjä. Lisäksi tarkastellaan tilojen valaistusta sekä muutamien erityiskohteiden, kuten uimahalli, toimintojen säästömahdollisuuksia, toteaa tilapalvelujohtaja Kirsi Maijala.

Kiinteistöjen lisäksi energiatehokkuustoimia tehdään jatkuvasti katujen valaistuksessa.

– Kaupunki vaihtaa vanhoja katuvaloja pitkäikäisiin ja energiatehokkaisiin led-valoihin vuosittain 100 000 eurolla. Kun saamme loputkin lamput vaihdettua muutaman vuoden kuluessa, näkyy se sähkölaskussa välittömästi, kertoo infrapalveluiden johtaja Jussi Pesonen.

Kaupunki varautuu mahdollisiin sähkökatkoihin ensi talvena

Säästötoimien lisäksi kaupunki varautuu myös häiriöihin sähkön- ja lämmön jakelussa. Kriittisimpiä kohteita ovat kaupungin kiinteistöt, joissa tuotetaan terveys-, hoiva- ja pelastuspalveluita.

– Kaupunki on varautunut ja edelleen varautuu tulevaan talveen. Esimerkiksi mahdollisten sähkökatkojen edellyttämiä toimintamalleja tarkennetaan palveluittain. Lisäksi kaupunki käy keskusteluja verkkoyhtiön kanssa kriittisistä kohteista. On tärkeää, että asukkaat ja yritykset säästävät kaikkialla Suomessa energiaa erityisesti kulutushuippujen aikaan, jolloin paine kiertäviin sähkökatkoihin vähenee, ohjeistaa kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Lisätiedot:

Tilapalvelujohtaja Kirsi Maijala, puh. 040 592 7825