Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston apurahat ovat haussa tammikuussa

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston apurahojen hakuaika on 1.1.-31.1.2021. Yhteensä jaettavaa on 18 900 €. Rahaston tarkoituksena on edistää Nokian taide- ja kulttuurielämää ja vahvistaa paikallista kulttuuri-identiteettiä.

Säätiön historiasta kertova uusi dokumentti Murhatun miehen viimeinen tahto esitetään TV 1:ssä maanantaina 21. joulukuuta klo 18.30.

Rahaston varoilla tuetaan vuosittain Nokialla toteutettavia taide- ja kulttuurihankkeita, Nokiaan paikkakuntana liittyvää tieteellistä tutkimusta, kulttuurikohteisiin liittyvien selvitysten laatimista ja näiden kunnostustoimien tekemistä sekä julkisen kaupunkitilan merkittävien taidehankintojen rahoittamista.

Apurahaa haetaan sähköisesti

Apurahaa haetaan sähköisesti apurahojen verkkopalvelussa Alfred Kordelinin säätiön verkkosivuilla. Apurahojen suuruus voi olla muutamasta sadasta eurosta muutamaan tuhanteen euroon. Apurahan hakija itse määrittelee hakemansa summan. Esitykset apurahojen saajista tekee Nokian kaupungin rahaston toimikunta. Apurahansaajista päättää Alfred Kordelinin säätiön hallitus maaliskuussa.

YLEn uusi dokumentti 100-vuotiaasta Kordelinin säätiöstä

YLE esittää dokumentin Murhatun miehen viimeinen tahto TV 1:ssä maanantaina 21. joulukuuta klo 18.30. Dokumentti kuvaa Kordelinin säätiön 100-vuotista historiaa sekä nykypäivää ja kertoo samalla Suomen huikean kasvutarinan uudesta näkökulmasta. Suomen rikkaimmaksi mieheksi kutsuttu liikemies Alfred Kordelin murhataan kesken syntymäpäiväjuhliensa Mommilan verilöylyssä 1917. Paljastuu, että Kordelin on testamentannut merkittävän osan varallisuudestaan rutiköyhän, vasta itsenäistyneen maan kansalle – suomalaisen tieteen, taiteen, kulttuurin ja sivistyksen edistämiseen.

Dokumentin taustaan voi tutustua jo nyt Alfred Kordelinin säätiön verkkosivuilla. Lisäksi dokumenttia esittelevä lyhyt traileri on nähtävillä Vimeo –videopalvelussa.

Lisätiedot

Nokian kaupungin rahastoon ja tarkempiin hakuohjeisiin voit tutustua kaupungin kulttuuritoiminnan tukea esittelevällä verkkosivulla sekä Alfred Kordelinin säätiön kaupunkirahastoja esittelevällä verkkosivulla.

Asta Engström
vapaa-aikajohtaja, Nokian kaupungin rahaston asiamies