Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto jakoi apurahoja taide- ja kulttuuritoimijoille

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston vuoden 2023 kulttuurin ja taiteen apurahat on jaettu. Jaettavissa oli noin 20 000 euroa lasten ja nuorten kirjoittamista, lukemista ja lukutaitoa edistävien hankkeiden sekä muihin Nokiaan kohdistuvien kulttuurihankkeiden kesken. Apurahoja myönnetään ansioituneille tekijöille ja nuorille, tulevaisuuden taiteen ja kulttuurin tekijöille.

Apurahoja taide- ja kulttuurihankkeisiin

Taide- ja kulttuurihankkeisiin tuli 34 apurahahakemusta. Apurahojen saajat vuonna 2023 ovat:

• Nokia-Seura ry 6 000 euroa hankkeeseen, jonka tuloksena syntyy nuorten kirjoittama ja aikuisten taiteilijoiden kuvittama kirja ja taidenäyttely aiheena ”Minun Nokiani 2033”. Hankkeen tavoitteena on kannustaa nokialaisia nuoria kirjoitus- ja lukutaidon kehittämiseen.
  • FM Marika Riikonen 3 400 euroa Nokia-aiheisen nuortenromaanin kirjoittamiseen
  • erityisluokanopettaja Heidi Korkiakangas 3 000 euroa Aatu Sorsa -kirjasarjan toisen nuortenromaanin kirjoittamiseen, viimeistelyyn ja kirjan esittelyyn ja markkinointiin nuorille. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Nokialle.
  • kirjailija, käsikirjoittaja, toimittaja Heli Rantala 3 000 euroa nuorille suunnatun novellikokoelman kirjoittamiseen
  • M.M., M.A., MuM Anna Maria McElwain ja musiikin maisteri Eija Virtanen 2 400 euroa Siuron klavikordiviikon järjestämiseen kesällä 2023
  • kuvataiteilija, graafinen suunnittelija Jonna Viljanen 2 000 euroa ”Aika muuttaa kaupunkia” -taidehankkeeseen. Hankkeessa kunnioitetaan nokialaisia purku-uhan alla olevia julkisia rakennuksia maalaamalla niistä teoskokonaisuus, jossa tallennetaan Nokian muuttuva katukuva muistoineen, naarmuineen ja roiskuvin värein.

Apurahat olivat haettavissa tammikuun 2023 ajan. Esitykset apurahansaajiksi valmisteli rahaston toimikunta. Alfred Kordelinin säätiön hallitus päätti apurahansaajista 30. maaliskuuta.

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto

Nokian kaupungin rahasto on perustettu vuonna 2017. Sen tarkoituksena on edistää Nokian taide- ja kulttuurielämää ja vahvistaa paikallista kulttuuri-identiteettiä. Rahasto myöntää apurahoja ansioituneille tekijöille tieteen ja kulttuurin aloilla. Vuonna 2023 painopistealueeksi otettiin lasten ja nuorten kirjoittamista, lukemista ja lukutaitoa edistävät hankkeet.

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö. Säätiö jakaa vuosittain apurahoina ja palkintoina noin 5 miljoonaa euroa. Nokian kaupungin rahasto on yksi kuudestatoista Alfred Kordelinin säätiön kaupunki- ja kohderahastosta.

Nokian kaupungin rahaston asiamies
hyvinvointi- ja vapaa-aikajohtaja Asta Engström
asta.engstrom@nokiankaupunki.fi
puhelin 040 779 9068

Alfred Kordelinin säätiö
apurahakoordinaattori Saara Terva
saara.terva@kordelin.fi
puhelin 040 125 3010

Kuvassa vasemmalta: Veijo Hynninen ja Maritta Pahlman / Nokia-Seura ry., Jonna Viljanen, Marika Riikonen, Heli Rantala, Heidi Korkiakangas ja Eija Virtanen.