Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto jakoi apurahoja taide- ja kulttuuritoimijoille sekä palkintoja nuorten valokuvakilpailussa

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahaston vuoden 2022 kulttuurin ja taiteen apurahat ja palkinnot on jaettu. Jaettavissa oli lähes 20 000 euroa nuorten valokuvauskilpailun ja eri kulttuurihankkeiden kesken.

Lisäksi rahasto palkitsi Puhallinyhtye Oktaavin pitkäaikaisesta ilon tuottamisesta ja laadukkaista musiikkielämyksistä nokialaisille 3 000 euron arvoisella palkinnolla. Apurahoja ja palkintoja myönnetään ansioituneille tekijöille ja nuorille, tulevaisuuden taiteen ja kulttuurin tekijöille.

Kordelin apurahan saajat ja palkitut 2022 kuvattavana.

Minun Nokiani -valokuvauskilpailu nostaa esiin nuoria taiteen ja kulttuurin tekijöinä

Minun Nokiani -valokuvauskilpailuun osallistui 87 nuorta, joista 13–17-vuotiaita 71 ja 18-23 -vuotiaita 16. ”Nokian rahaston toimikunta iloitsi valokuvauskilpailuun osallistuneiden suuresta määrästä sekä nuorten lähettämistä upeista, oivallisista Nokia-otoksista. Toimikunnan yhteinen viesti kaikille nuorille valokuvaajille on, että harrastusta kannattaa jatkaa, vaikka nyt ei palkinto kohdalle osunutkaan”, kertoo rahaston asiamies, vapaa-aikajohtaja Asta Engström.

Palkinnot myönnettiin ansioituneesta valokuvataiteellisesta työstä seuraaville:
Ikäsarja 13–17-vuotiaat
1. sija, 1250 €: Lahdenranta Roosa
2. sija, 750 €: Mäkipelto Siiri
3. sija jaettiin kolmelle, 250 € / palkittava:
Ojala Kiira, Jormanainen Valtteri ja Akkanen Reetu

Ikäsarja 18–23-vuotiaat
1. sija, 1250 €: Rantanen Onni
2. sija, 750 €: Toivainen Olli
3. sija, 250 €: Ala Siiri

Apurahoja taide- ja kulttuurihankkeisiin

Taide- ja kulttuurihankkeisiin tuli 19 apurahahakemusta. Apurahojen saajat vuonna 2022 ovat:

• Kulttuuriyhdistys Ossi Somma ry; Ossi Somman veistospuisto tunnetuksi -aloitushanketta varten, 6 000 euroa
  • Varvio Sami; nuorten musikaalin sävellys-, sovitus- ja kirjoitustyöhön, 3 200 euroa
  • Nokialive -työryhmä; uuden yhteisöllisen, osallistavan ja matalan kynnyksen kaupunkimedian perustamiseen, 2 300 euroa

Apurahat olivat haettavissa tammikuun 2022 ajan. Esitykset apurahansaajiksi valmisteli rahaston toimikunta. Alfred Kordelinin säätiön hallitus päätti apurahansaajista 23. maaliskuuta.

Puhallinyhtye Oktaavi palkittiin pitkäaikaisesta työstä

Nokian rahasto palkitsi Puhallinyhtye Oktaavin pitkäaikaisesta ilon tuottamisesta ja laadukkaista musiikkielämyksistä nokialaisille. Palkinnon arvo on 3 000 euroa. ”Tämä on suuri päivä nokialaisen soittokuntaperinteen ja toiminnan historiassa. Orkesterille soittajineen ja sen jäsenille tällä annetulla tunnustuksella ja palkinnolla on suuri merkitys sekä toimintaan että paikallisen kulttuurin vaalimisen, edistämisen ja esilletuomisen puolesta”, kiittää puhallinyhtye Oktaavin puheenjohtaja Janne Virtanen. ”Kaksi vuotta kestänyt orkesterin toimintaa paljon rajoittanut poikkeustilanne on väistymässä ja lukuisia musiikkitapahtumia alkaneella kevät- ja kesäkaudella on edessä. Kaikesta on tällä hetkellä aistittavissa todella positiivinen ja innostunut olotila yhtyeen saadessa jälleen alkaa ilahduttamaan ja viihdyttämään koko kuulijakuntaa. Alkavan toukokuun ohjelmassa yhtyeellä on muun muassa osallistuminen Tampere -talossa järjestettävään puhallinorkesterien SM-kilpailuun sekä sunnuntaina 22.5. Nokian Kerholassa järjestettävä kevätkonsertti. Konsertissa kuullaan kepeää kotimaista tulkintaa kuin myös tuulahduksia kaukaisemmalta mantereelta ja heijastuksia valkokankaalta. Puhallinyhtye Oktaavi esittää lämpimät kiitokset Alfred Kordelinin säätiön Nokian rahaston antamasta tunnustuksesta koko sydämensä pohjasta.”

Alfred Kordelinin säätiön Nokian kaupungin rahasto

Nokian kaupungin rahasto on perustettu vuonna 2017. Sen tarkoituksena on edistää Nokian taide- ja kulttuurielämää ja vahvistaa paikallista kulttuuri-identiteettiä. Rahasto myöntää apurahoja ansioituneille tekijöille tieteen ja kulttuurin aloilla. Vuonna 2022 uudeksi painopistealueeksi otettiin nuoret, tulevaisuuden taiteen ja kulttuurin tekijät. Toimitusjohtaja Erik Båsk esitti kiitokset Nokian rahastolle sen sisällöllisestä ja taloudellisesta kehittymisestä erinomaisella tavalla kaupunkirahastoista nuorimpana rahastona.

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö. Säätiö jakaa vuosittain apurahoina ja palkintoina noin 5 miljoonaa euroa. Nokian kaupungin rahasto on yksi kuudestatoista Alfred Kordelinin säätiön kaupunki- ja kohderahastosta.

Nokian kaupungin rahaston asiamies
vapaa-aikajohtaja Asta Engström