Nysse-liikenteen hintoihin, lippuihin, vaihtoaikoihin ja maksukäytäntöihin muutoksia 4.1.2021 alkaen

Nokian sisäisestä sekä Nokian ja Tampereen välisestä bussiliikenteestä vastaa Tampereen seudun joukkoliikenne eli Nysse. Nysse-liikenteen hintoihin, lippuihin, vaihtoaikoihin ja maksukäytäntöihin on tulossa muutoksia 4.1.2021 alkaen.

Kaikkien Nysse-lippujen vaihtoaikaa yhtenäistetään. Vaihtoajat ovat kaikissa vaihto-oikeuden sisältävissä lipuissa 4.1.2021 alkaen 90 minuuttia, vyöhykemäärästä ja lipputyypistä riippumatta. Tällä hetkellä lipputyypistä ja vyöhykemäärästä riippuen vaihtoajat vaihtelevat 60:n, 90:n ja 120 minuutin välillä.

Kaikkien ikäryhmien arvo- ja kausilippujen (30 ja 90 vuorokautta) hinnat nousevat 2-3 vyöhykkeen matkoilla. Myös seniorialennukseen tulee muutoksia kaikilla vyöhykkeillä. Uusi hinnasto löytyy Nyssen verkkosivuilta tulostettavana pdf-tiedostona. Varsinainen hinnasto julkaistaan Nyssen verkkosivustolla vasta hintojen vaihtuessa 4.1.2021.

Opiskelijan edut siirtyvät mobiiliin

Opiskelijahintaisen 30 vuorokauden kausilipun saa 4.1.2021 alkaen vain Nysse Mobiili -sovelluksesta. Samalla etuuden piiriin kuuluvien ikäryhmä laajennetaan nuoriin (17-vuotta täyttäneet) ja 30-vuotta täyttäneisiin. Yölisä poistuu, samoin aiempi kotikuntarajoitus. Arvolipun opiskelija-alennus päättyy 4.1.2021. Arvolipulta veloitetaan jatkossa matkakortin omistajan ikäryhmän mukainen normaali hinta.

Nysse-alueen junaliikenteen lippuvalikoima täydentyy mobiililipuilla

Matkakortille ladattujen kausilippujen (30 ja 360 vuorokautta) lisäksi Nysse-alueen junaliikenteessä (Nokia/Lempäälä/Orivesi – Tampere) kelpaavat 4.1.2021 alkaen myös Nysse Mobiilista ostetut lipputuotteet: mobiilikerta- ja vuorokausiliput sekä uusi mobiiliopiskelijakausilippu.

Nysse-lipulla voi samaan hintaan vaihtaa sen voimassaoloaikana (ja lipulle ostetuilla vyöhykkeillä) junasta bussiin ja ratikkaan. Nysse-lippu (sekä matkakortti että mobiililiput) käytetään junalaiturilta löytyvässä lukijalaitteessa aina ennen junaan nousua.

G-vyöhyke ja ennakkokertaliput poistuvat

G-vyöhykkeestä luovutaan 4.1.2021 alkaen kun Kuhmoisten kunta siirtyy Pirkanmaalle. G-vyöhyke muuttuu F-vyöhykkeeksi, ja lippuvalikoima täydentyy kaikilla Nyssen lipuilla.

Nykyisten ennakkokertalippujen myynti loppuu 31.3.2021. Voimassaolevien, vuoden 2020 ennakkolippujen voimassaoloaikaa pidennetään 31.3.2021 asti. Ennakkolippujen tilalle tulevat QR-koodilliset kertaliput (tilaukset Nyssen asiakaspalvelusta), ja lisäksi myynnissä on toistaiseksi erilliselle kortille ladattavia vuorokausilippuja (A-C ja A-F).