Ratkaisut yleisimpiin ongelmatilanteisiin

Eikö kirjautuminen Nuorisopassiin onnistu? Kysyykö sovellus koodia? Käytitkö edun vahingossa? Tältä sivulta löydät ratkaisut yleisimpiin ongelmakohtiin.

1.-luokan oppilas, sinulla ei ole tunnuksia, jolla kirjaudutaan koulun koneelle?

Kaikilla ykkösillä on olemassa jo tunnukset, mutta ensimmäisellä kerralla tunnuksella tulee kirjautua koulun verkossa Windows-koneella, jotta tunnuksia pystyy käyttämään myös kouluverkon ulkopuolella muilla laitteilla. Riippuu siis luokanopettajan käytänteistä ja suunnitelmista, milloin he kirjautuvat koulussa ensimmäisen kerran koneelle.

Oppilaan huoltajan kannattaa kysyä luokkaa opettavalta luokanopettajalta, milloin he kirjautuvat koululla tunnuksilla, jotta lapset saavat tunnukset käyttöön esim. nuorisopassia varten ”ulkomaailmassa”.

Huoltaja ei löydä lomaketta Wilmassa, jossa antaa lupa Nuorisopassin käytölle.

Wilman mobiiliversiossa lomakkeet eivät näy,  joten mene Wilmaan selaimen kautta.

Miten ja mistä sovellukseen kirjaudutaan?

Kirjautuminen tapahtuu keskimmäisestä O365 kuvakkeesta.

Kuva kirjautumisvaihtoehdoista, keskimmäinen kuvake ympyröity.

Kirjautuminen sovellukseen tapahtuu koulun sähköpostiosoitteella ja salasanalla (useimmiten muotoa: etunimi.sukunimi@edu.nokiankaupunki.fi). Salasana on sama, jolla lapsi kirjautuu koulun koneelle. Jos et muista koulun sähköpostiosoitetta tai salasanaasi, kysy ne opettajaltasi.

Sovellus herjaa ”tiliäsi ei ole liitetty Nuorisopassiin?”

Jos sovellus herjaa ”tiliäsi ei ole liitetty nuorisopassiin”, todennäköisimmät syyt tälle ovat:

  • Tietoja ei ole siirretty vielä sovellukseen. Tiedot siirretään Nuorisopassiin keskitetysti eli sovellukseen ei pääse kirjautumaan heti luvan antamisen jälkeen. Sovellus on käytettävissä siirtopäivän iltana. Katso seuraavat tietojen siirtopäivät Nuorisopassin pääsivulta.
  • Yrität kirjautua Nuorisopassiin Google- tai sähköposti-kuvakkeista. Oikea kuvake on keskimmäinen 0365.
  • Olet ladannut Nuorisopassin demo-version. Puhelimen sovelluskaupasta Nuorisopassi löytyy nimellä ”Nuorisopassi” eli älä lataa versiota, jossa lukee lisäksi demo.
  • Sähköpostiosoite on väärä. Tarkista kirjoitusasu.
  • Sähköpostiosoitteessa on numero eli se on esim. muotoa etunimi.sukunimi2@edu.nokiankaupunki.fi. Numerolliset sähköpostiosoitteet eivät siirry oikeassa muodossa Nuorisopassiin. Ilmoita oikea numeron sisältävä sähköpostiosoite Nuorisopassin yhteyshenkilölle.
  • Nimessäsi on ä- tai ö-kirjaimia ja sähköpostiosoite on mennyt vahingossa sovellukseen nimen tavallisessa kirjoitusmuodossa. Tarkista tämä ottamalla yhteyttä passin yhteyshenkilöön.

Käytitkö edun vahingossa?

Jos käytit edun vahingossa, niin sen pystyy vapauttamaan uudelleen käyttöön ainoastaan passin yhteyshenkilö. Ota yhteyttä passin yhteyshenkilöön.