Vuoden 1918 muistotapahtuma nostaa esille sisällissodan tapahtumia Nokialla

Nokialla järjestetään sunnuntaina 22.4. vuoden 1918 sisällissodan muistotapahtuma Nokian seurakunnan, Nokian kaupungin ja Tampereen yliopiston yhteistyönä. Päivän ohjelmassa on piispan messu, sisällissodan vuoksi menehtyneiden muistolaattojen paljastaminen Nokian hautausmaalla sekä seminaari Nokia-salissa. Muistolaatat paljastetaan myös Suoniemen ja Tottijärven hautausmailla.

Nokian seurakunnan ja Nokian kaupungin pitkäaikaisen yhteishankeen myötä on selvitetty Pirkkalan, Suoniemen ja Tottijärven kunnissa kirjoilla olleiden sisällissodan vuoksi menehtyneiden henkilöllisyys. Nimet saatetaan nyt esille arvoisellaan tavalla sisällissodan muistovuoden ja sodassa surmansa saaneiden kunniaksi. Tutkimustyön menehtyneiden henkilöllisyyden selvittämiseksi on tehnyt historiantutkija, FT Tuomas Hoppu.

Tampereen hiippakunnan 36. piispa, teologian tohtori Matti Repo toimittaa messun Nokian kirkossa klo 10 alkaen. Välittömästi messun päätyttyä alkaa muistotilaisuus ja sisällissodassa menehtyneiden nimilaattojen paljastustilaisuus vakaumuksensa puolesta kaatuneiden punaisten haudalla.

Tottijärven kirkossa messu alkaa klo 10 ja Suoniemen kirkossa klo 12. Seppeleiden lasku ja kunniakäynnit myös kyläkirkoilla heti messun päätyttyä.

Iltapäivällä sisällissodan tapahtumia käsitellään Nokia-salissa klo 13.30 alkavassa seminaarissa teemalla Nokia ja Tampe-reen seutu sisällissodassa. Asiantuntijaluennoitsijoina vierailevat FT Marko Tikka, FT Mervi Kaarninen, FL Jouko Jaakkola sekä FT Tuomas Hoppu. Seminaarin lopuksi Nokian kesäteatteri tuo yleisölle nähtäväksi maistiaisia kesän 2018 Täällä Pohjantähden alla -näytelmästä.

Sisällissodan muistovuoden tapahtuman järjestelyjä Nokialla on luotsannut yhdessä Nokian seurakunnan kanssa kaupunginvaltuuston asettama juhlatoimikunta. Hankkeen toteutumista ovat tukeneet myös lukuisat muut tahot.

Katso tarkempi ohjelma