Uusi kirjasto- ja kulttuuritalo Virta avataan Nokialla 1.6. – Virta tuo taidetta ja kulttuuria Nokian keskustaan osaksi arkiympäristöä

Nokian uusi kirjasto- ja kulttuuritalo Virta avataan 1.6. klo 9. Virta tuo kaupungin kehittyvään keskustaan pääkirjaston, uudet nuorisotilat, työskentely- ja kokoontumistiloja sekä taide-elämyksiä ja kulttuuritarjontaa kaiken ikäisille. Kirjastoasiakkaat ovat voineet noutaa varauksiaan Virran aulatiloista rajoitetusti 11.5. lähtien. Vastavalmistuneen talon muut tilat ja palvelut aukeavat nyt ensi kertaa yleisölle.

Talon valkoinen pinta muistuttaa rypistettyä paperia. Talon pohjoispuolella on isot lasi-ikkunat.

Taidehankinnoissa korostuvat paikallisuus ja korkea taiteellinen taso

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran rakentaminen alkoi syyskuussa 2018. Talo valmistui vuoden 2019 lopussa. Arkkitehtonisesti näyttävän rakennuksen suunnitteli arkkitehti Pekka Koli.

Hankkeen pääurakoitsija oli Pallas Rakennus Länsi-Suomi Oy. Kokonaiskustannukset olivat noin 11 miljoonaa euroa. Nokian kaupunki sai rakentamiseen valtionavustusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä 3,2 miljoonaa euroa.

Rakennushankkeessa käytettiin prosenttiperiaatteen mukaisesti osa määrärahasta taiteeseen. Nokian kaupunki sai taidehankintoihin sekä konservointikuluihin avustuksen myös Taiteen edistämiskeskukselta.

”Virtaan on hankittu uusia teoksia nokialaisilta taiteilijoilta. Taidehankinnoissa korostuu paikallisuus ja korkealaatuinen taiteellinen taso.”, kertoo vapaa-aikajohtaja Marko Ojala. ”Taide näkyy Virrassa monimediaisesti ja löydettävää on paljon.”, Ojala jatkaa.

Jarno Vesalan Valokeilassa -videoteos leikittelee seinälle heijastetun valon ja varjon illuusiolla. Videoteos luo kirjasto- ja kulttuuritalon Härkitien puoleiseen ulkoseinään videoprojisointina mielikuvan valonheittimen tai taskulampun valokeilasta. Valokeilassa näkyy varjokuvina erilaisia lyhyitä kohtauksia. Teos tulee nähtäville loppuvuodesta 2020.

Virran valkoiseen ulkoseinään heijastettavassa teoksessa vaihtuvat erilaiset kuvat. Teos näkyy pimeässä.
Jarno Vesalan Valokeilassa-videoteos heijastetaan Virran julkisivuun loppuvuodesta 2020. Havainnekuva: Jarno Vesala ja arkkitehtitoimisto Tilatakomo.

Katri Monosen ja Jarno Vesalan Katkelmia -mediataideteos on esillä Virran aulatilassa video-projisointina sekä muissa tiloissa lisätyn todellisuuden (AR) avulla. Teoksen lähtökohtana ovat Lehtioksien valokuvakokoelmasta valitut kuvat sekä eri lähteistä poimitut nokialaiset tarinat. Videoprojisoinnissa vanhat valokuvat heräävät eloon piirrosten ja animointien avulla yhdistyen tarinoihin. Valokuvia ja videoprojisoinnin piirroshahmoja löytyy kirjaston eri osastoilta lisätyn todellisuuden AR -sovellukseen piilotettuna. Piilotettuja kuvia on mahdollista katsoa mobiililaitteilla Arilyn AR -sovelluksen kautta.

Osmo Rauhalan teokset Peilitesti ja Pythagoraan yhtälö -maalaukset käsittelevät tietoisuutta ja merielämän uhanalaisuutta. Teokset on sijoitettu pohjakerroksen aulatiloihin.

Uusien taidehankintojen lisäksi Virtaan on sijoitettu pysyvästi lukuisia Nokian kaupungin taidekokoelman teoksia eri taiteilijoilta. Teoksia on esillä talon kaikissa kerroksissa.

Taide-elämyksiä arjen keskelle

Virrassa avataan 1.6. myös neljä näyttelyä. Kertomus Nokiasta -näyttely kertoo tarinan Noki-an kaupungin vaiherikkaasta teollisesta historiasta. Martti ja Sirkka-Liisa Helinin lahjoituskokoelman esineet ovat ensi kertaa laajasti esillä Taidetila Romun Harlekiini ja häränkallo -näyttelyssä.

Taidetila Raamissa on esillä 30.8. saakka kuvanveistäjä Ossi Somman elämäntyötä esittelevä ”Näinkö tässä kävikin?” -näyttely. Pääkirjaston pop up –seinällä on 29.6. asti esillä Tarinoiden Nokia -kirjan kuvituksia Pirkan opiston lasten ja nuorten kuvataidekoulun oppilailta.

Tilat avataan hallitusti asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus huomioiden

Virran tilojen ja palveluiden avaamisessa noudatetaan viranomaisten antamia kokoontumisrajoituksia ja turvallisuusohjeita koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi.

Virtaan ei saa tulla oireisena. Asiakkaiden toivotaan huolehtivan käsi- ja yskimishygieniasta ja välttävän lähikontakteja muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Hygienia- ja turvallisuussyistä osa tiloista tai välineistä saattaa olla tilapäisesti poissa käytöstä tai käytössä rajoitetusti. Henkilökunta voi myös rajoittaa samanaikaisesti tiloissa läsnä olevien asiakkaiden määrää.

Riskiryhmään kuuluvien suositellaan epidemian aikana välttämään lähikontakteja eikä julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista suositella.

Virta on avoinna 1.6. alkaen maanantaista perjantaihin klo 9—20. Talon palveluihin, tiloihin sekä tarkempiin aukioloaikoihin voit tutustua verkkosivuillamme.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta
Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on kaiken ikäisten kaupunkilaisten ainutlaatuinen yhteisen tekemisen paikka, joka yhdistää pääkirjaston, nuorisotilat, näyttelyt, kahvilan ja monipuoliset kulttuuripalvelut. Arkkitehtonisesti näyttävä rakennus on merkittävä osa Nokian tulevaisuuden urbaania ydinkeskustaa ja keskustan kehittämistä.

Nokian kaupunki
Nokia on kasvava, lähes 35 000 asukkaan kaupunki Pirkanmaalla, vetovoimaisella Tampereen kaupunkiseudulla. Kaunis luonto, hyvät palvelut ja keskeinen sijainti tarjoavat erinomaiset edellytykset asumiselle. Nokialla toimii yli 1800 yritystä ja kaupungilla on monipuolinen elinkeinorakenne sekä vahva teollisuus.

Mediamateriaalit ammattilaisille

Marko Ojala