Pirkanmaan palkinto bio- ja kiertotalouden edelläkävijyyttä ja yhteistyötä edistäneille: Sakari Ermala ja Harri Kallio

(Pirkanmaan liiton tiedote 1.9.2020) Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Harri Kallio saivat tänä vuonna maakuntahallituksen myöntämän Pirkanmaan palkinnon.

Harri Kallio (vas.) ja Sakari Ermala Pirkan päivän juhlassa kädessään kukkakimput ja kunniakirjat.

Pirkanmaan palkinto on taiteilija Markku Salon tekemä Valkohäntä-pronssiveistos ja 7 000 euron rahapalkinto maakuntaneuvos Jussi V. Niemen rahastosta. Palkitut luovuttavat rahasumman Tampereen yliopistolle kiertotalouden ja jätehuollon opinnäytetöiden ja tutkimustoiminnan rahoittamiseen.

Palkinnon luovuttivat Pirkan päivän iltavastaanotolla Tampere-talossa tiistaina maakuntavaltuuston puheenjohtaja Sofia Vikman, maakuntahallituksen puheenjohtaja Roope Lehto ja maakuntajohtaja Esa Halme.

Palkinnon perustelut

Sakari Ermala ja Harri Kallio ovat erityisesti kunnostautuneet Pirkanmaan bio- ja kiertotalouden edelläkävijöinä ja laajan verkoston kokoajina. Heidän työnsä yhtenä tuloksena on muun muassa ECO3-konsepti ja jätehuollon Suomi-malli osana kiertotalouden alustaa. Tämä jätehuollon ja kiertotalouden alustamalli on palkittu ja ollut esillä monessa yhteydessä koti- ja ulkomailla.

Pirkanmaalla bio- ja kiertotalous on kehittynyt voimakkaasti viime vuosina. Täällä on haettu uutta ja luotu muutosta kohti kestävää kasvua.

Täällä on suuri määrä niin julkisia kuin yksityisiä toimijoita, joiden yhteistyöverkostot ovat toimineet kiitettävällä tavalla. Merkittäviä toimijoita ovat Tampereen yliopisto, VTT, LUKE, Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäasema, Pirkanmaan liitto, kunnat ja laaja joukko yrityksiä ja järjestöjä.

Verkoston systemaattinen ja aktiivinen toiminta on tarvinnut käytännön tekijänsä, jotka ovat toimineet niin alueellisesti, kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Pirkanmaan palkinto

Pirkanmaan palkinto myönnetään yksityiselle henkilölle, yhteenliittymälle tai yhteisölle Pirkanmaan hyväksi tehdystä merkittävästä työstä, joka on edistänyt maakunnan tunnettuisuutta, identiteettiä tai elinolosuhteiden kehittämistä tai toiminnasta, joka on kohdentunut aivan erityisesti hyödyksi Pirkanmaan maakunnan asukkaille.

Maakuntaeläimemme valkohäntäkauris on vertauskuva nuorelle maakunnallemme, joka hakee paikkaansa, mukautuu muuttuviin olosuhteisiin ja löytää aktiivisella toiminnalla menestystekijät.

Pirkan päivä järjestettiin tänä vuonna pitkällisen harkinnan jälkeen erityisjärjestelyin. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa osoitteessa: www.pirkanmaa.fi/live. Ohjelma alkaa kohdasta 3:00.

Lisätiedot:
Maakuntajohtaja Esa Halme, p. 040 500 3531

Palkinnon saajat:
Toimitusjohtaja Sakari Ermala, p. 050 583 4233, sakari.ermala@verte.fi
Toimitusjohtaja Harri Kallio, p. 03 240 5221, harri.kallio@pjhoy.fi

Taustatietoja:

Toimitusjohtaja Sakari Ermala:
* Toiminut alusta lähtien Verte Oy:n toimitusjohtajana.
* Paljon käytetty ECO3-konseptiaiheen luennoitsija Suomessa ja ulkomailla.
* Sai vuonna 2010 Nokian kaupungin vuoden terveysliikuntateko -palkinnon.
* Vuonna 2018 Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan ansioristi

Toimitusjohtaja Harri Kallio:
* DI, eMBA
* Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja vuodesta 2013 lähtien
* Siirtyi tehtävään Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta, jossa hän toimi ympäristövastuualueen johtajana. Sitä aiemmin hän on ollut  Hämeen ympäristökeskuksen johtajana ja Tampereen kaupungin ympäristöpäällikkönä. Harri Kallio on ollut mukana jätehuollon kehittämisessä aina Ekokemin alkutaipaleelta, vuodesta 1982 lähtien.
* Vuonna 2009 Suomen Leijonan Ritarikunnan I luokan ritarimerkki

Kuva: Rami Marjamäki